Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Liverpool parkolóház tűz – Hogyan éghet le 1000–1400 autó?2018. január 02. 09:58
A hatszintes oldalt nyitott parkolóházban egy nyílttéri tűzterjedéssel kell számolni. Ilyen épületekben beépített oltóberendezés létesítése nem kötelező és a jelek szerint beépített tűzjelző berendezés sem volt. Miután a rendőrség közlése szerint a kikötői dokkok övezetében lévő, 1600 autót befogadni képes Kings Dock utcai parkolóházban minden ott lévő jármű megsemmisült, s a járművek számát 1000-1400 közöttire becslik a hírforrások hatalmas tűz keletkezett.
Mire lehet számítani egy parkolóházban, ha egy kocsi kigyullad? Milyen lesz a tűzterjedés, a füstgázok és a füstsűrűség? A kérdésekre keresve a választ külföldi kísérleteket és bekövetkezett eseteket vehetünk figyelembe. Az egymás mellett álló autók égését és tűzátterjedési viselkedését kutató német (holland, finn) vizsgálat sorozatot tanulmányoztuk a Védelem korábbi számában.
Időtényező Egy garázstűz kifejlődésénél kérdés, hogy egy vagy több égő autóval kell-e számolni, mikor és milyen körülmények között feltételezhető tűzátterjedés és hogyan alakul az energia-felszabadulási folyamat több égő autónál. A kísérletek eredményei összefoglalva:
Minél később következett be a szélvédő sérülése, annál gyorsabban jött ezután létre a flashover (a belső tér felmelegedése miatt). A szélvédők betörésének időpontja a különböző szélvédők minőségétől és a gépkocsin belüli szellőzési feltételektől függhettek. A gumik a jármű teljes égése után 2,5-6 perc elteltével "sziszegve", "durrogva" leeresztettek, mielőtt még égni kezdtek volna. Az égési füst színe a műanyag karosszériás járműnél a sötéttől a nagyon sötétig terjedt. A legintenzívebb tűzfázisban (600 oC feletti tűztér hőmérséklet) a füst színe átmegy fehérbe.
A felszabaduló energia A tűznél összesen felszabaduló energia egy kisebb acél karosszériás járműnél kb. 3 GJ értékű. Egy kisebb műanyag elemekkel ellátott karosszériájú járműnél a felszabaduló energia duplája lenne, mint egy hasonló acélkarosszériás járműnél. A Citroenhez hasonló acélkarosszériás középosztálybeli járműnél ez az érték 4 GJ körüli. Az 1988 évjáratú Citroen BX energiamennyisége elérte a 7,5 MW-os csúcsértéket, illetve a 4,5 MW-ot (ez a pótlólag az autóba helyezett utazótáskáknak és a ¾ részig töltött üzemanyagtanknak tudható be). Egy műanyag-karosszériás Renault Espace égésekor az összesen felszabadult energia 7 GJ volt, a maximális energia mennyiség 5 MW.
Tűzkísérlet egymás mellett álló autóknál Az első járműre a tűz 12 – 31 perc között átterjedt, ezután, az első tűzátterjedést követően, már a második perc után bekövetkezett a második tűzátterjedés.
Mennyi idő van a hatékony tűzoltói beavatkozásig? Egy időbeni tűzjelzés és gyors tűzoltói beavatkozás a további tűzterjedést meg tudja akadályozni, de a kísérletek ennek időbeli korlátait is megmutatták.
Mindezek a vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy egy ilyen hatalmas tűz kialakulása, késői észlelés esetén, egy jármű meggyulladásától is lehetséges. Kifejlett tűznél a hatékony tűzoltói beavatkozás a tűz továbbterjedésének megakadályozására és az épületszerkezetek hűtésére korlátozódhat.
Források: http://edition.cnn.com/2018/01/01/europe/liverpool-car-park-fire-intl/index.html https://24.hu/kulfold/2018/01/01/tobb-szaz-auto-egett-a-liverpooli-tuzveszben/ https://totalcar.hu/magazin/hidegindito/2018/01/01/januar_1/
Szakirodalom:
Fotók: Merseyside Fire & Rescue / EPA, Mike Quek/PA Wire, SkyNews
Ezt a hírt eddig 2643 látogató olvasta. |