Híreink

Új információs rendszer a bevetés-irányítás részére

2009. szeptember 23.

A Rosenbauer konszern egy kutatási projekt keretében az osztrák tűzoltószövetség, egy kutatócég, valamint az osztrák mobilkom és a Siemens részvételével új, a bevetés-irányítást támogató információs rendszert dolgozott ki, amit nagy gyakorlat keretében mutattak be.


 Közhely, hogy a káreseteknél a bevetés-irányítás számára a sikeres beavatkozáshoz a legfontosabb az információ gyors rendelkezésre állása. Ezért a kutatási projekt középpontjában a vezetés támogatása állt.

A támogatás a jobb kapcsolattartásban és bevetés-irányításhoz releváns információk biztosításában nyilvánul meg.

Az EMEREC név alatt futó kutatási projekt a tervek szerint 2010-ben a tűzoltóságok rendelkezésére áll.

Amint említettük, a kutatás eredményeit egy nagy gyakorlat keretében mutatták be szeptember 17-én a welsi önkéntes tűzoltóság közreműködésével.

A gyakorlat feltételezése szerint az A8-as autópálya egyik alagútjánál több autó ütközött. A beszorult emberek kimentése mellett veszélyes anyagok kiáramlása nehezítette a beavatkozók munkáját, így több bonyolult bevetési szituáció gyakorlására kellett felkészülni. Az új rendszer a riasztástól, az információszerzésen és a koordináción át, egészen a helyzet áttekintéséig, sőt azon túl a dokumentálásig segítette a bevetés-irányítást.

 

Mobil rendszer kezelőbarát felülettel

 

A hatékony bevetés-irányítás alapja a releváns információk gyors rendelkezésre állása. Ezzel a beavatkozás folyamata a mentésnél és az oltásnál is optimalizálható. A nagy újdonság, hogy az EMEREC rendszer révén a számtalan analóg és digitális adat egységes formában egy hatékony információs rendszerré van szervezve.

A rendszer bázisa egy központi adatbankkal és külső kapcsolatokkal (pl.: valós idejű videóval) ellátott mobil készülék.

A mentésvezető és a vezetési törzs tagjai a mobil készüléken keresztül minden a bevetéssel kapcsolatos releváns információt egy forrásból megkapnak. Miután a fejlesztésben tűzoltók is kivették részüket, az adatok bevetési szituációtól függően felhasználó barát formában gyorsan rendelkezésre állnak.

 

Milyen információkat találhatnak a felhasználók egy kézben?

  • térképek
  • tűzoltási tervek
  • riasztási tervek
  • cseklisták
  • a tűzoltás vízellátása
  • veszélyes anyagok adatlapjai
  • járművek mentési információi
  • időjárási prognózisok
  • a rendelkezésre álló erők – eszközök

 

Ezzel a gépjárműfecskendőkben szállított különféle papír alapú tervek elfelejthetők.

A laptop és a hozzá csatlakozó háttér adatbázisokon hozzáférhető információk naprakészségéért a rendszergazda felelős.

Ugyanakkor egy külső információs rendszerhez történő csatlakozással – videofelvételek, tüzivízvezeték-hálózat tervei, elektromos hálózat terve, tűzjelző rendszer stb.- további pótlólagos információk biztosíthatók a döntéshozatalhoz.

 

Az adatátvitel a legmagasabb szabványkövetelményeket kielégítő biztonságos rendszeren keresztül történik, amelynél a hozzáférési jogok egyedileg szabályozhatók.

 

Az EMEREC rendszer révén az esetek utólagos dokumentációjának elkészítése is leegyszerűsödik, mivel az adatokat a rendszer rögzíti. Így például a riasztás, a beavatkozás menete, az útvonalak, erőforrások felhasználása mind automatikusan rögzül, így a jelentések és a statisztikák készítése is könnyebbé válik.

Vissza

Ezt a hírt eddig 1933 látogató olvasta.


 

Kapcsolódó képek: