Híreink

Újabb gépjárműszállító hajó kapott lángra, elektromos autókkal a fedélzetén

2023. augusztus 01. 11:46

Július 25-án egy csaknem kétszáz méter hosszú, több ezer autót – köztük számos elektromos meghajtásút – szállító hajó kapott lángra, és ég azóta is holland felségvizeken. Habár még mindig nem tisztázott, mi okozta a tüzet, az eset ismét rávilágít: az ilyen jellegű szállítmányokban egyre növekedni fog az elektromos gépjárművek aránya, amely komoly problémákkal állítja szembe az oltásban és mentésben közreműködőket.


Július 25-án tragikus események játszódtak le a tengeren, amikor egy autószállító hajó lángra kapott. Az elsődleges jelentések szerint egy személy életét vesztette a tragédiában, de többen is megsérültek.

A panamai Fremantle Highway nevű hajó az eredeti jelentések szerint 2857 autót szállított Németországból Egyiptomba, köztük 25 elektromos járművet. A holland partiőrség későbbi közlése azonban ezt jelentősen módosította: az új adatok alapján a fedélzeten valójában 3783 gépjármű van, ebből ráadásul 498 (!) elektromos. Még a megnövelt szállítmányadat esetén is tizenhárom százalékos részarányról beszélhetünk (az eredeti egy százalékos helyett), ami egy ilyen zsúfolt fedélzeten, a tenger közepén komoly oltási kérdéseket vet fel.

 

Lásd: Felicity Ace

A probléma megértéséhez alapvetően két jelenséggel érdemes tisztában lenni: a lítiumion-akkuk kapcsán jelentkező hőmegfutással és az újragyulladás kérdésével. Mindezekről többször írtunk már (ajánljuk egy tavalyi szakmai eseményről Farkas Flóra és Dr. Takács Lajos Gábor előadását, illetve Dr. Pántya Péter vonatkozó anyagát), a lényeg: az akkumulátorok cellái mechanikus hiba, túltöltés, hőmérsékletnövekedés miatt egyfajta megállíthatatlan láncreakcióban vehetnek részt, amely heves égéssel és gázfejlődéssel jár. Az ilyen módon kigyulladt akkumulátor pedig olyan „maradványenergiát” tartalmazhat, ami miatt akár napokkal az oltást követően is előfordulhat a visszagyulladás.

A Felicity Ace nevű hajóról mi is írtunk annak idején; az a hajó végül elsüllyedt, a fedélzetén igen komoly értékű gépjárművekkel (nem mintha ennek lenne jelentősége a mi szempontunkból, de kétségkívül hozzáadott az esemény hírértékéhez). Akkor is elektromos gépjárműre gyanakodtak a tűz forrását kutatók, de egyértelműen nem sikerült igazolni a feltevést. Az oltás kudarcát azonban, a kiindulási októl függetlenül okozhatták az elektromos gépjárművek – márpedig az arányuk ezen a hajón jóval alacsonyabb volt, mint a Fremantle Highway-en.

Az ok egyelőre itt is kérdéses, habár a japán tulajdonos Shoei Kisen Kaisha szóvivője már azt nyilatkozta egy holland hírműsornak, hogy jó eséllyel elektromos gépjármű miatt ütött ki a tűz.

 

Vontatás vasárnaptól

A mentőcsapatoknak múlt pénteken sikerült egy stabil vontatókapcsolatot kiépíteni a még mindig égő hajóhoz, ezt vasárnap a csökkent füstképződést kihasználva egy második vontató csatlakozása követte. Így a két vontatóhajó – mellette a holland partiőrség beavatkozó hajója, valamint egy, a környezetszennyezés kordában tartására kiküldött negyedik hajó – kíséretében a hajó úton van egy ideiglenes álloomás felé (amely viszonylag messze van a hajózási útvonalaktól).

A szakértők szerint ilyen esetekben eleve problémás a nagy füstképződés a vontatóhajók legénysége miatt, hiszen ha a szélirány megváltozik, komoly egészségügyi kockázatokkal kell szembenézniük.

A terv az, hogy a hajót egy helyben tartják, miközben a levegőből folyamatosan figyelik az esetleges szennyezőanyag-kibocsátást (itt főleg a hajóból a tengerbe szivárgó anyagokról, olajról, savakról van szó); a teljes oltást követően pedig a kikötőbe vontatnák a hajót (hacsak addig el nem süllyed) a kármentési munkálatok befejezéséhez.

 

A következmények

Egyelőre számos kérdés nyitott maradt. Az elsődleges vizsgálatok során még nem derült fény tűz pontos okaira, a hatóságok a vontatást követően kiterjedt vizsgálatot fognak indítani. A cél az, hogy megértsék az események pontos lefolyását, és ennek alapján hozzanak megelőző intézkedéseket, hogy hasonló tragédiák ne történhessenek meg a jövőben.

Az ilyen típusú balesetek ismételten rámutatnak a tengeri szállítás kihívásaira és a veszélyekre, amelyekkel az iparág szembesülhet. A tengeri balesetek és a hajók sérülékenysége kiemelten fontos téma, amellyel mind a szállítócégek, mind a hatóságoknak szembe kell nézniük, hogy biztonságosabbá tegyék a tengeri közlekedést és minimalizálják a környezetre gyakorolt hatásokat. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a jövőben az elektromos gépjárművek aránya tovább fog emelkedni.

 

Források:

Maritime-executive.com
Theloadstar.com
Reuters.com

 

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 510 látogató olvasta.