Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Veszélyes anyagok szállítása – változó bírságtételek2017. szeptember 11. 07:50
Jogszabályi változások A hatósági tapasztalatok mellett e jogszabályok módosítását tették szükségszerűvé a társadalmi visszajelzések is, melynek hatására a katasztrófavédelmi szervek a bírságtételek esetleges kiszabásakor objektív módon lehetnek tekintettel az ügyfél által elkövetett szabálytalanságok súlyára és esetleges következményeire, így olyan szankció kiszabására nyílik lehetőség, mely arányban áll az elkövetett szabályszegés kockázatával. A 2017. január 14-ét követően mindhárom szállítási alágazatban bevezetett egységes szankciórendszer hatékonyabbá teszi a jogalkalmazást, s ez fokozza a jogbiztonságot.
Módosult jogszabályok
Vannak ugyanakkor olyan szabálytalanságok is, melyek bírságtételei változatlanok maradtak, mert ezen szabálytalanságok oly mértékben veszélyeztetik az emberi életet és környezetet, valamint az anyagi javakat és a közlekedés biztonságát, hogy a kapcsolódó bírságtételek csökkentése nem áll arányban a szabálytalanság súlyával.
Mely bírságtételek változtak és milyen mértékben? Általában véve csökkentek a bírságtételek. Míg korábban az I. kockázati kategóriába tartozó cselekmény, mulasztás (pl. nem megfelelő rakományrögzítés, a megengedett töltési fok be nem tartása, vagy a veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármilyen jelzés vagy információ utalna) közúti szállítás esetén 800.000.-Ft, vasúti és vízi szállítás esetén pedig akár 1.000.000.-Ft bírsággal volt szankcionálható, a módosításokat követően az ilyen szabályszegések okán mindhárom szállítási alágazatban 500.000.-Ft a kiszabható bírság összege. A II. kockázati kategóriába tartozó cselekmény, mulasztás (pl. sérült csomagolású küldeménydarabokat, IBC-ket, nagycsomagolásokat szállítanak, vagy helytelen bárcázás, jelölés vagy nagybárcázás) a jogszabály módosítást követően 300.000.-Ft bírsággal szankcionálható, míg korábban a bírság összege akár 500.000.-Ft is lehetett. A III. kockázati kategóriába tartozó, kevésbé súlyos cselekmények, mulasztások esetén 100.000.-Ft a maximálisan kiszabható bírságösszeg, ami a korábbi rendelkezésekhez képest a vasúti és vízi szállítások tekintetében bizonyos szabályszegések esetében szintén a bírság mérséklését jelenti, hiszen ez az összeg akár 300.000.-Ft is lehetett. Az egyéb, kockázati kategóriába nem sorolható mulasztásokért kiszabható bírság összege is a legtöbb szabálytalanság esetében csökkent, jellemzően 100-200.000.-Ft közé tehető, de vannak olyan szabályszegések is (pl. ha a vállalkozásnak nincs veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadója) amely miatt 400.000.-Ft, és olyanok is (pl. nem készült baleseti jelentés) amelyért 50.000.-Ft bírság szabható ki.
Differenciálási lehetőségek További, a szállításban résztvevő vállalkozások részére kedvező differenciálást tesz lehetővé az az új szabályozás, hogy az egyes kockázati kategóriákban szereplő bírságösszegeknek a Ez utóbbi 50%-os bírságcsökkentési szabály nem vonatkozik azonban a „0” és „1” szállítási kategóriába tartozó anyagok és tárgyak szállítására, valamint a vízi szállításnál arra az esetre, ha a hajót jelölő kék fények, kék kúpok száma 2 vagy 3, illetve a szállításból kizárt veszélyes anyagok szállítására.
A bírság felső határa A módosítások következtében a közúti, vasúti és vízi veszélyes áru szállítások kapcsán egységesítésre került a bírság felső összegére vonatkozó szabályozás is, miszerint ha az ellenőrző hatóság ugyanazon ellenőrzés keretében több jogsértő cselekményt, mulasztást állapít meg, a kiszabott bírság összege egy ügyfél tekintetében legfeljebb 2.200.000.-Ft lehet.
Dr. Csetneki Ildikó tű. szds., kiemelt főelőadó BM OKF Veszélyes Szállítmányok Főosztály
Ezt a hírt eddig 1939 látogató olvasta. |