Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Mivel oltsuk a lítiumion-akkumulátorokat?2020. március 16. 09:03 A lítiumion-akkumulátorok speciális veszélyeket hordoznak magukban. Mi a várható égési idejük? Mire készüljünk fel velük kapcsolatban? Hogyan, milyen oltási módokkal, oltóanyagokkal készüljünk fel az oltásukra? Mivel oltsunk? – Egy biztonsági adatlap tanácsai Ebben a kérdésben meglehetősen nagy a tanácstalanság, még a szakemberek körében is. Ezért elsőként egy nagy, nemzetközi cég biztonsági adatlapját néztük meg. (Biztonsági adatlap 1907/2006/EK, 31. cikk szerint / ISO 11014) Az újratölthető lítiumion-akkuegységnél a tűzvédelmi intézkedések között, az oltóanyagra vonatkozóan ezt olvashatjuk:
Eszerint bármivel oldhatjuk – de elnézést, vízzel azért mégse. Látható a bizonytalanság. Nézzünk más adatlapokat.
Vagyis: vízzel hatékonyan olthatók, ha nem eresztenek. Ha égnek, óvatosan járjunk el a vízzel oltás során.
Akkor vajon mivel oltsunk? Ennek eldöntése a létesítmény tűzvédelmi szakemberének feladata. Neki kell – a vezetéssel együtt – az ott keletkezhető tűz (tűzosztály, oltóanyag, oltásteljesítmény) oltásához szükséges eszközök biztosítását megtervezni, valamint az oltáshoz szükséges személyi (oktatás) és szervezeti feltételeket megteremteni. A tűzvédelmi hatóság feladata a másik oldalról ezek meglétének és megfelelőségének ellenőrzése. Ha bajban vagyunk ezzel, érdemes visszamenni a kályhához, s onnan elindulni. Milyen égésre számíthatunk? A lítiumion-akkumulátorok égésének sajátossága, hogy az anód és katód bomlása során oxigén szabadul fel, így az égéshez a környezeti levegőből nincs szükség oxigénre. Igen, de itt nem a fémtűznél leírt 1500 °C feletti tűzhőmérsékletre kell számítanunk, ahol a víz kb. 0,2%-a, 2000 °C-ig 2% és 2500 °C-on 9% hidrogénre és oxigénre bomlik.
Milyen oltási módokat vehetünk számításba?
Mi a várható égési idő? – Mire és mit tervezzünk? Ide is érvényes a klasszikus tűzoltó vicc. A hegedű és a nagybőgő közötti különbség, hogy az utóbbi tovább ég. A várható égési idő itt is számít! Ezért célszerű elemre és akkumulátorra szétválasztani a kérdést.
Mivel olt a tűzoltóság? Mindezek után jöhet a tűzoltóság az üzembe vagy a közterületre, ahol elektromos járművek (személygépkocsik, buszok és néhol már teherautók is) éghetnek, aki elsőként a hőmérséklet csökkentésén alapuló hűtést alkalmazza. Amihez a normál tüzekhez képest sokkal több vízre és időre lesz szükség. (lásd: Tűzoltás taktikai szempontok hibrid és elektromos járműveknél, Védelem 2018/5, 35. oldal, Dr. Kanyó Ferenc Elektromos gépjárművek tűzoltásának nemzetközi és hazai tapasztalatai Védelem 2018/2, 47. oldal) Ha végkép nem működik a hűtés, akkor eltávolíthatjuk az éghető anyagot, azaz kivontathatjuk az akkumulátort, ahogy az Budapesten egy Modulo busz akkumulátorának égése során történt. Ez azonban csak a nagyobb, hagyományos akkumulátorszekrényekkel ellátott járműveknél járható út, a személygépkocsik többségénél a beépítettség ezt nem teszi lehetővé, ott marad az intenzív hűtés és a hűtés eredményének mérése. Tömegesen tárolt elemek intenzív égésénél egyedileg kell a tűzoltás vezetőnek döntenie az alkalmazott oltóanyagról (mi ég, milyen hőmérsékleten, mekkora területen, mit veszélyeztet, milyen fedezékből lehet oltani, megközelíteni) és taktikáról. Ilyen mérlegelést igénylő tűz szinte minden esetben a használati, tárolási szabályok megsértése esetén következhet be. Ezzel persze még csak az alkalmazható oltási módokra tértünk ki. További feladat a lehetséges oltóanyagokat és a kijuttatás eszközeit sorra venni. Heizler György ny. tű. ezds. Ezt a hírt eddig 4719 látogató olvasta. |