Új üzemanyagok töltőhelyeinek kiépítése – Több és más tűzforrás?
2024. július 24. 08:00
Személygépkocsik és kisteherautók, nehézgépjárművek, hajók és repülőgépek számára elektromos és hidrogén üzemanyagtöltő állomások telepítésére határoz meg kötelező célokat az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló rendelet (AFIR). A töltések során keletkező tűzesetek oltása új kihívásokat jelent, mindez öt éven belül.
Közúti, légi és vízi közlekedési infrastruktúra
Lassan elfelejthetjük a benzinkút kifejezést? Persze eddig is pontatlan volt. Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló új rendelet (AFIR) viszont gyorsítja az új töltőhelyek telepítését, mivel kötelező célokat határoz meg a közúti ágazat elektromos töltőinfrastruktúrájának és hidrogéntöltő infrastruktúrájának kiépítésével, valamint a kikötőkben a part menti villamosenergia-ellátással, illetve az álló légi járművek villamosenergia-ellátásával kapcsolatban.
Az új AFIR-szabályok lehetővé teszik a kibocsátásmentes közúti járművek, különösen az elektromos és hidrogénüzemű könnyű- és nehézgépjárművek használatát, valamint a dokkoló hajók és az álló légi járművek villamosenergia-ellátását.
A következő főbb kiépítési célokat kell elérni 2025-ig vagy 2030-ig:
A személygépkocsik és kisteherautók töltőinfrastruktúrája:
a regisztrált akkumulátoros elektromos személygépkocsi számára 1,3 kW kimenőteljesítményt kell biztosítani.
Ezenfelül 2025-től a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) minden 60 km-én legalább150 kW teljesítményű gyors elektromos töltőállomásokat kell létrehozni.
Nehézgépjárművek töltőinfrastruktúrája:
2025-től a TEN-T törzshálózat minden 60 km-én, valamint a TEN-T nagyobb, átfogó hálózatának minden 100 km-én legalább 350 kW kimenőteljesítményű elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni nehézgépjárművek számára, és ezeknek a töltőállomásoknak 2030-ig a hálózat egészén ki kell épülniük.
Biztonságos és védett parkolókban, valamint a teherszállító járművek számára városi csomópontokon is létre kell hozni töltőállomásokat az éjszakai töltés biztosítására.
Hidrogéntöltők telepítése
2030-tól minden városi csomóponton és a TENT-T törzshálózat minden 200 km-én ki kell építeni hidrogéntöltő infrastruktúrát személygépkocsik és tehergépkocsik számára.
A repülőtereknek
2025-ig minden épületközeli (kapuk),
2030-ig pedig minden épülettávoli állóhelyen biztosítaniuk kell az álló légi járművek számára a villamosenergia-ellátást.