Híreink

OTSZ – Kétértelmű vagy egyértelmű a szabályozás?

2025. április 30. 08:16

Legutóbb egy tűzvédelmi konferencián elhangzott, hogy nagy a bizonytalanság az üzemeltetők között a tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartásával kapcsolatban. Többen úgy vélték, hogy kétértelműség tapasztalható, mások azt állították, hogy az OTSZ két pontja ellentmond egymásnak. Ezért az egyiket betartják, a másikat nem.


Ez elég „érdekes” jogalkalmazói megközelítés, de nézzük:

 

Miről is van szó?

Az OTSZ 248.§-a két bekezdésben szabályozza a tűzvédelmi eszközök és berendezések karbantartását.

(1) Az üzemeltető köteles az érintett műszaki megoldás üzemeltetői ellenőrzéséről, időszakos felülvizsgálatáról, karbantartásáról a 18. mellékletben foglalt táblázatban meghatározott módon és gyakorisággal, valamint a javításáról szükség szerint gondoskodni.

(5) Az üzemeltetői ellenőrzés, az időszakos és a rendkívüli felülvizsgálat, a karbantartás és a javítás során figyelembe kell venni az érintett műszaki megoldás gyártójának vonatkozó előírásait.

Az OTSZ szövegében semmi nem változott, viszont az egyes belügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló 63/2024. (XII. 30.) BM rendelet módosította a hivatkozott táblázatban szereplő ellenőrzési határidőket, többségében fél évről egy évre növelve azokat.

Eddig, azaz 2015. január 1-ig, a táblázatban szereplő ellenőrzési időpontok többnyire rövidebb időt határoztak meg a gyártókénál, most néhány tűzvédelmi berendezés gyártók által meghatározott ellenőrzési ciklusa rövidebb lett a táblázatban meghatározott egy évnél. Melyiket kell betartani – ez itt a kérdés? Az egyiket igen, a másikat nem?

 

Ütköznek a határidők?

Mi volt később?

Szabály szerint, ha a két eltérő határidőt tartalmazó rendelkezés különböző időpontban hatályos jogszabályokból származik, a később megjelent jogszabály rendelkezései érvényesülnek. Márpedig a táblázat a későbbi! Ez azonban csak akkor alkalmazható, ha a két előírás közvetlenül ütközik. Ütközik-e?

A specifikusság vizsgálata

A táblázatban van egy általános szabály, a gyártói előírásban egy speciális szabály. A NKE tankönyve szerint a jogalkalmazás egyik alapvető szabálya, hogy a specifikusabban szabályozó jogi norma előnyben részesül az általánosabb rendelkezéssel szemben. A gyártóinál speciálisabb szabály nem lehet, mert az egyedi termékre szabott. Tehát ez alapján a gyártói előírás az érvényes.

A jogalkotói szándék elemzése

A másik lecke, hogy nézzük meg mi volt a jogalkotó szándéka? Anno tánc-és illemtanárom tanácsolta! Ha a táncban elveszítettük a lépéseket, menjünk vissza a kályhához!

Ezért a következő lépésben, a tankönyv nyomán, nézzük meg mi volt a jogalkotó szándéka?

  • 63/2024. (XII. 30.) BM rendelet módosította a táblázatot, e rendelet szerint a jogalkotó célja: a jogi versenyképesség növelése és a magyar gazdaság teljesítményének fokozása érdekében a magyar jogrendszer részét képező gazdasági és társadalmi működésre vonatkozó jogszabályok deregulációs célú módosítása.”
  • Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet a jogalkotó célja: 5. § (1) E rendeletben meghatározott tűzvédelmi követelményeket életvédelmi, közösségi értékvédelmi és tulajdonosi értékvédelmi célok teljesülése érdekében kell megvalósítani.” Mit kell a célok érdekében megvalósítani? Ezt az 5.§ bekezdései pontosan részletezik.

A két jogalkotói szándék tehát nem ütközik egymással! Az egyik a versenyképesség növelését és a gazdasági teljesítmény fokozását, a másik az élet-és értékvédelmet célozta meg. A 63/2024 BM rendeletnek nem célja a biztonság csökkentése.

Az a jogalkalmazó, aki azt állítja, hogy csak a táblázatott tartja be, jogszabálysértést követ el, és egyben azt is állítja, hogy a jogalkotó deklarált célja az, hogy csökkentse a biztonságot. Elég élénk fantázia kell ahhoz, hogy valaki egy életvédelmi berendezésnél a gyártó által előírt karbantartás elmulasztását versenyelőnyként értelmezze. A jogban ezt gondatlanságnak hívják, mert könnyelműen bízott abban, hogy az eszköz/berendezés a szükséges karbantartás nélkül is jól ellátja funkcióját.

 

A kedvezőbb jogkövetkezmény értékelése

Ismét a tankönyv nyomán, nézzük meg mi a kedvezőbb az üzemeltetőnek?  

  • Rövidtávon az, ha kimaxolja a leghosszabb ellenőrzési ciklusidőt, de ezzel a jogszabálysértés mellett sokkal nagyobb kockázatot vállal. Ugyanis, ha olyan karbantartási ciklusidőt állapít meg, amellyel az eszköz / berendezés gyártója nem garantálja annak biztonságos működését, akkor a berendezés életvédelmi szerepe révén az életvédelem, a gyors beavatkozás lehetőségének rontása révén az értékvédelem szintjét csökkenti és egyben a biztosítói jogviszonyban is kárt okoz magának és környezetének. Bónuszként a garanciát is elveszíti. Ha valaki ezzel kiáll egy káreset után,  vajon a biztosító fizeti a kártérítést, a bíróság elfogadja mentesítő körülményként, a gyártó és a karbantartó cég köteles helytállni?
  • A kedvezőbb jogkövetkezmény akkor áll fenn, ha mindkét jogszabályi előírásból az élet-és értékvédelem szempontjából az üzemeltető számára a kedvezőbbet alkalmazzuk. Ez pedig az, amelyik garantáltan biztosítja a berendezés életvédelmi és értékvédelmi szerepének érvényesülését és az egyéb jogviszonyban (szerződéses, munkajogi, biztosítói, garanciális) is az általa választott feltételeket tudja érvényesíteni. 

Vagyis,

  • a két előírás nem ütközik egymással, békésen kiegészítik egymást;
  • a specifikus szabály, vagyis a gyártói előírás az elsődleges, tehát eltérés esetén azt kell irányadónak tekinteni, de nem lehet hosszabb a táblázatban előírtnál;
  • a két jogszabályban megfogalmazott jogalkotói szándék nem ütközik egymással;
  • az üzemeltető számára is az a kedvezőbb, ha eltérés esetén a gyártói előírást alkalmazza.

Tehát a létesítmények tűzvédelmi szakemberei, gazdálkodói jól teszik, ha előveszik a gyártói előírásokat vagy a karbantartóktól kérik az ezekre vonatkozó információkat.

Ha nem ezt teszik – különösen a bonyolultabb berendezések esetében –

  • a beépítést követően gyorsan elveszíthetik a gyártói garanciát;
  • üzemeltetés közben a biztonságos működést szavatoló karbantartói felelősséget;
  • tűzesetet követően azzal szembesülhetnek, hogy a tűzkár és az üzemszüneti kár mellett a biztosítójuk sem fizet. Mert nem tartotta be a gyártónak az üzemeltetésre, karbantartásra vonatkozó előírásait.

S. H.

Vissza

Ezt a hírt eddig 569 látogató olvasta.