Híreink

Teherhajótűz Zeebrugge kikötőjében: 100 autó megsemmisült

2025. május 13. 09:19

Április 16-án súlyos tűz ütött ki egy teherhajó fedélzetén, egy belgiumi kikötőben, amely 200 új autót, köztük 60 elektromos járművet szállított. A hír a sikeres tűzoltás és annak módja, valamint a tűzterjedés korlátozásában alkalmazott tűzszakaszolás miatt lehet érdekes számunkra nagy tárolóterek esetén.


A hajó nem kispályás 239 méteres hosszával, az MV Delphine a világ legnagyobb rövid távú tengeri ro-ro hajója. A tűzszakaszolást mutatja, hogy a lángok egy körülbelül 60 elektromos járművet és 40 hagyományos autót szállító rakományfedélzeten keletkeztek. A tüzet feltehetően elektromos járművek okozták, és az erős hőség miatt jelentős belső károkat okozott a hajóban.

Ami a tűzoltást illeti, a kapitány úgy döntött, hogy a legénység mind a 26 tagját evakuálja, de a fedélzeten maradt, hogy irányítsa a tűzoltást. A tűzoltók és a mentők felszálltak a hajóra, míg a helyi tűzoltóság négy vízágyúval felszerelt vontatóhajóval kivonult, hogy kívülről vízágyúkkal hűtsék a hajótestet.

A belső tűzoltást a hajó aktiválódott beépített fedélzeti CO2-tűzoltó rendszere kezdte meg, és lényegében sikerült eloltania a tüzet.

A tűzoltók ekkor be tudtak jutni az érintett kamrába, amely megtelt korommal, és alig tíz centiméteres volt a látótávolság. A hőmérséklet 40–60°C között mozgott. Túl kockázatosnak ítélték az ajtók kinyitását, mivel az oxigén bevezetése fellángolást válthat ki.

Hogyan oltsuk?

A hajózási ipar a tűzeseti tapasztalatok folyamatos feldolgozásával kiadott útmutatója szerint a tűzoltás nagyon korai szakaszában a legénység evakuálásával, a szellőztetés leállításával és CO2 elárasztással kell reagálni.

Az intenzív belső oltás miatt estére a teherhajó CO2-tartályai teljesen kiürültek, ezért nitrogént szállítottak Antwerpenből. Ezt a nitrogént 10 órától  a raktérbe jutatták, hogy elnyomják az oxigént és megakadályozzák az újragyulladást. Másnap reggelre azonban a raktéren belül a hőmérséklet 30°C és 40°C között maradt, ami azt jelezte, hogy továbbra sem biztonságos kinyitni a rakteret. Ezért arról döntöttek, hogy újratöltik a hajó CO2-tartályait, annak ellenére, hogy ez a folyamat hat-nyolc órát vesz igénybe.

A hőmérséklet-figyelés folyamatos volt, és a rakteret újragyulladás lehetősége miatt csak később nyitották ki.

 

Összegezve

Az elemzés szerint értékes tapasztalatot szereztek az elektromos járművek tüzeinek kezelésében, amelynek során – „A CO2, a nitrogén és a hajótest külső hűtésének kombinációja hatékonynak bizonyult.” Az égő akkumulátorok hője azonban súlyos belső károkat okozott, beleértve az acél deformációját. Körülbelül 100 jármű teljesen megsemmisült.

Ugyanakkor előnyös volt, hogy a tűz egy hozzáférhető kikötői környezetben keletkezett, ami lehetővé tette a gyors reagálást. „Ha ez a tengeren történt volna, hagyniuk kellett volna, hogy a hajó kiégjen” – értékelték a szakemberek.

Tűz ütött ki a fedélzeten / YouTube

 

 

https://www.worldcargonews.com/shipping-logistics/2025/04/fire-breaks-out-on-cldns-ro-ro-vessel-at-zeebrugge/?gdpr=accept&gdpr=accept

https://ctif.org/news/cargo-ship-200-cars-60-evs-fire-harbour-zeebrugge

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 100 látogató olvasta.