Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
A legnagyobb tömegbaleset az M1-es autópályán – Mi történt két éve?2025. május 15. 08:18
Sorozatos jelzések A baleset idején – 2023 március 11-én – a 90 kilométer/órát is meghaladható viharos széllökések is voltak. Az érintett szakaszon dél körül már volt egy közlekedési baleset, ahol a porátfúvástól lecsökkent látótávolság következtében egy személygépkocsi és egy nyerges vontató ütközött. Ezek után újabb jelzés érkezett 14:20-kor, amely szerint baleset következett be és sérültek is vannak. A bejelentés is hasonló eseményre utalt, mint a déli, ezért Bicske ÖTP két fecskendője indult a helyszínre I. riasztási fokozatban. Az információk pontosítása után egy további gépjárműfecskendőt riasztottak a helyszínre, majd amikor már égő gépkocsiról szóltak a bejelentések újabb gépjárműfecskendővel II.”K”-re emelték a riasztási fokozatot. Közben Bicske/1. szere kiérkezett a helyszínre és visszajelzése alapján a műveletirányítás a riasztási fokozatot V.”K”-re, azaz a legmagasabbra módosította. Ezzel összesen 20 jármű és 68 tűzoltó indult és érkezett a káresethez. A legközelebbi 12, a legtávolabbi 62 km-ről.
Megközelítés és látásviszonyok A tűzeset helyszínére elsőként a Bicske ÖTP 2 db gépjárműfecskendője érkezett. Még a vonulásuk közben, a Bicskei parancsnok intézkedett további 2 szer (Bicske/Vízszállító/1 és Bicske/Pálya/2) riasztására. (Ennyi szer ritkaság az ÖTP-k között.) A porátfúvás miatt a bejelentő sem látta át a helyszínt és a kiérkező tűzoltók számára is nehéz volt a felderítés. Az elsőként kiérkező Bicskei egység parancsnoka sérültekről és 8-10 db égő személyautóról, valamint egy égő nyerges vontatóról tudott beszámolni. A látótávolság drasztikus csökkenése miatti elsődleges felderítést jelentősen nehezítette
A beavatkozás kezdeti szakaszában nyilvánvalóvá vált, hogy az égő gépjárművek mellett jelentős számú tűzzel nem érintett balesetet szenvedett gépjármű is van, de az esetleges beszorultak számáról ekkor még nem volt információ.
Az első beavatkozás A két Bicskei egység parancsnoka közül az egyik a tűzoltást, a másik a műszaki mentési feladatokat irányította, kiemelt figyelemmel a személymentésre. A tűz oltását 2 db gyorsbeavatkozó sugár segítségével – habfeltéttel, 3%-os habbekeveréssel – megkezdték, majd alapvezeték és osztott „C” sugár szerelésére került sor, majd a később kiérkezett Bicske/Vízszállító 1 db gyorsbeavatkozó sugarat szerelt.
Rövid szakaszon sok jármű A baleset az M1-es autópálya 29-30. km szelvénye közötti szakaszon történt, ahol a sérült járművek kb. 150 m hosszan helyezkedtek el Győr irányában a jobb pályatesten. A Budapest felé vezető bal pályatesten a baleset következtében átsodródott 2 személygépjármű volt.
Vízszerzés – tengelyen Az autópályán kiépített tűzivíz hálózat vagy természetes vízforrás nem állt rendelkezésre, így a szükséges oltóvíz csak tengelyen érkezhetett a kárhelyszínre. Az oltóanyag biztosításában nagy szerepe volt a Bicske ÖTP által vonultatott saját eszközöknek. A 2 db gépjárműfecskendő mellett 2 db vízszállító is beavatkozott, ezért az oltás kezdeti fázisában több mint 20.000 liter oltóvíz állt rendelkezésre, ami nagyban megkönnyítette a tűz gyors körülhatárolását. A később érkező négy gépjárműfecskendő átadta a vizüket Bicske I-nek, így elegendő oltóvíz állt rendelkezésre a tűzhöz és az utómunkálatokhoz is. A beavatkozás menete
A baleset a jobb pályatestet érintette, de az ütközések miatt 2 személygépjármű a bal pályára csapódott, ezért a kárfelszámolás teljes ideje alatt mindkét oldalon teljes útzár volt.
A roncsok szétszedése során az egyik személygépjármű alatt egy elhunyt személyt találtak, aki az egyik személygépjármű alá szorult.
Az érintettek védelme A helyszínen maradtak ellátása érdekében 3 db melegedő busz lett kirendelve. Öt külföldi állampolgár Bicskén, az önkormányzat által biztosított szálláshelyen lett elszállásolva.
A választott taktika A kárfelszámolás alapvetően a tűzoltási és műszaki mentési feladatok egyidejűleg történő alkalmazásával valósult meg.
A nehezítő körülmények A káreset jobb pályatesten Herceghalom felől történő megközelítését megnehezítette az autópálya álló forgalma, a feltorlódott járművek közötti mentősáv kialakítása nem történt meg, ezért a szerek csak lassan tudtak haladni. A bal pályán ez nem jelentett problémát, a Bicske felől érkezők akadálytalanul eljutottak a káresethez. A legnagyobb gondot a látási viszonyok jelentették. A szél által hordott por és füst miatt jelentősen lecsökkent a látótávolság, ez a felderítést, tűzoltást és műszaki mentést, a kárterület átláthatóságát is nehezítette. Az összeroncsolódott járművek kb. 150 méter hosszú útszakaszt érintettek, ezért a káreset teljes helyszínét egy pontról nem lehetett átlátni. A porral, az oltóvízzel és habbal keveredő sár, valamint a baleset következtében az útra folyt nagy mennyiségű gázolaj miatt fokozottan csúszóssá vált a burkolat. A feltorlódott gépjárművekhez nehézkesen lehetett hozzáférni, és bár életmentésre nem volt szükség, a járművek – köztük egy hibrid üzemű – áramtalanítása a jelentős időt vett igénybe. Oltóanyag forrás hiányában, a magasabb riasztási fokozatban érkező gépjárműfecskendők az oltóvizük átadását kapták feladatul a folyamatos víz utánpótlás biztosítása érdekében. Nagy segítséget jelentett, hogy az elsőként beavatkozó Bicske ÖTP jelentős oltóvíz mennyiséget (több mint 20.000 liter) biztosított a 2 db gépjárműfecskendő, valamint 2 db vízszállító szer vonultatásával.
Tapasztalatok
Sérültek ellátása A sérült személyek ellátását, a tűzoltókkal szorosan együttműködve, az OMSZ végezte 16 mentő egység, valamint 4 db mentőhelikopter bevonásával. 2 helikopter kettőt fordult, így összesen 6 helikopteres betegszállítás történt. A mentőszolgálat 3 db triázsolási pontot működtetett, kettőt a jobb pályán a káreset előtt és után, egyet pedig a bal pályán, közvetlenül a káreset mellett. A sérülteket 5 budapesti kórházba, valamint a székesfehérvári, győri, illetve tatabányai kórházába szállították a mentők. Az OMSZ a káreset során 40 főt ápolt, 2 fő súlyos-életveszélyes (felnőtt, egyikük légúti égési sérült), 12 fő (8 felnőtt és 4 gyermek) súlyos, valamint 26 fő (20 felnőtt és 6 gyermek) könnyű sérülést szenvedett.
Összegezve Az erős szél miatt a környező szántóföldekről érkező por miatt nehéz volt a felderítés, de végül sikerült megállapítani, hogy a káreset összesen 42 db gépjárművet, ebből
A beavatkozásban 9 gépjárműfecskendő és 11 különleges szer, valamint 68 hivatásos, önkormányzati és önkéntes tűzoltó vett részt. A káreset felszámolása 14 órát vett igénybe. A MABISZ 2024. decemberi összesítése szerint 37 darab igénybejelentésből 34-et zártak le. Az átlagos kifizetések 4 millió 143 ezer forintot jelentettek ki. Személysérülésre 52 igényt nyújtottak be, ebből 31-et zártak le és 1 286 000 forint volt az átlagos kifizetés.
Mi történhetett? A videófelvételek és a szemtanúk is azt erősítették meg, hogy a porviharban a látótávolság minimálisra csökkent. Mivel a környéken a megelőző napokban mezőgazdasági munkákat végeztek, amelyek során fellazították a talajt, és így nagy mennyiségű por szabadult fel, amelyet a szél az autópályára hordott. Ebben a helyzetben egy húszméteres sávban lokális szélátfúvás keletkezett, amely felerősítette a hatást. Egy autós hirtelen fékezett, a többiek pedig belerohantak.
Forrás https://hvg.hu/gazdasag/20250512_m1-tomegbaleset-gyanusitottak-karterites https://24.hu/belfold/2023/03/12/felkavaro-videon-az-m1-es-autopalyan-tortent-tomegbaleset/ https://24.hu/belfold/2023/03/15/homokfelho-rontja-a-latasi-korulmenyeket-az-m1-es-autopalyan/ https://www.kemma.hu/helyi-kek-hirek/2024/11/halalos-tomegbaleset-m1-es-poratfuvas https://nepszava.hu/3187946_m1-es-autopalya-bicskei-onkormanyzati-tuzoltosag-polgar-viktor
Ezt a hírt eddig 119 látogató olvasta. |