Híreink

Hidrogén üzemanyagcellás harckocsi: a jövő zenéje

2025. október 13. 07:52

A hidrogén üzemanyagcellás technológiák egyre nagyobb teret nyernek – erre úgy tűnik, a katonai tűzoltóságoknak is fel kell készülniük. A dél-koreai Hyundai Rotem ugyanis elindította legújabb páncélozott harcijárműve, a K3 fejlesztési ciklusát – a rendszerbe állítás 2040-re várható, és a tervek szerint a hibrid üzemet fokozatosan felváltja a kizárólag üzemanyagcellás hajtás. A cég nem ismeretlen európai piacon sem: a tank elődei a lengyel hadsereget erősítik.


A Hyundai Rotem

A Hyundai Rotem Company neve talán nem cseng olyan ismerősen, mint a Hyundai Motor autógyáré, mégis ez a dél-koreai vállalat az egyik legjelentősebb szereplő a világ vasúti járműgyártásában és védelmi iparában. A cég neve a „Rolling Stock Equipment” rövidítéséből (Rotem) származik, amely találóan összegzi fő tevékenységi körét: gördülőállomány és katonai eszközök gyártása.


Kevés zaj, alacsony hő, nagyobb erő

A haditechnikai fejlesztésekben a jövőben világszerte kulcskérdés lehet az alternatív meghajtási rendszerek alkalmazása – értelemszerűen nem elsősorban a környezetvédelem, hanem a modern energiaforrások hatékonysága és a nyersanyagfüggetlenség miatt. Dél-Koreában a Hyundai Rotem egy merőben új irányt képvisel a K3 jelzésű, hidrogén üzemanyagcellás harcjármű koncepciójával, amely a harckocsik következő generációját vetíti előre.

A K3 legnagyobb innovációja, hogy – legalábbis a tervezett végleges változat – dízelmotor helyett hidrogén üzemanyagcellát alkalmaz. Az előny a csendesebb működés és az alacsonyabb hőkibocsátás: a két tényező együttesen komoly taktikai előnyt biztosíthat, különösen felderítési vagy rejtett műveleti feladatoknál.

Az üzemanyagcella villamos energiát termel, amely a meghajtás mellett a fedélzeti rendszereket – szenzorokat, fegyverrendszereket és kommunikációs berendezéseket – is ellátja. Az elektromos meghajtással jobb manőverező képesség is elérhető, főleg nehéz terepen (pl. meredek emelkedőkön, „hegymászó” üzemmódban hasznos), továbbá a harcjármű gyorsulása is számottevően jobb. A teljesen elektromos üzem megoldása azonban a távoli jövő kihívásai közé tartozik – a tervek szerint a 2040-es rendszerbe állításkor még hibrid (hidrogén-dízel) üzem lesz a cél, amelyet a teljesen hidrogénalapú meghajtás csak később vált fel.


Az új harckocsi számítógépgenerált modellje

A belső kialakítást úgy tervezték, hogy hatékonyan kihasználja a harckocsi korlátozott belső terét. Az európai testméret-szabványokat figyelembe véve háromfős személyzet számára biztosít kényelmes kezelési lehetőséget. A személyzet védelme érdekében kapszulatípusú kezelőtér is beépítésre került, amely megóvja az állományt a külső behatásoktól. Emellett 360 fokos virtuális valóságtechnológiát alkalmaznak, így a környezet nagy kijelzőkön, a búvónyílás kinyitása nélkül ellenőrizhető.

Fegyverzet tekintetében a jármű egy 130 milliméteres, nagy kaliberű, sima csövű löveggel ellátott, személyzet nélküli toronnyal rendelkezik, automata töltőrendszerrel. (A sima, huzagolatlan csőnél a lövedéket nem a pörgettyűhatás stabilizálja, hanem a rá illesztett szárnyak.) Előretolt csapásmérő képességét tovább növeli a drónzavaró berendezés és a mesterséges intelligencián alapuló tűzvezető rendszer. A túlélőképesség javítása érdekében összetett páncélrendszert alakítottak ki, új anyagok — például kerámia moduláris elemek — felhasználásával, míg a páncéltörő fegyverek elleni reagálóképességet drónzavarók és aktív védelmi rendszerek (APS) alkalmazásával növelték.

 

K2 Fekete Párducok Lengyelországban

A Hyundai Rotem már bizonyította tankgyártási képességeit: Lengyelország 2025 nyarán megállapodott a dél-koreai céggel egy második, jelentős K2-szállítmányról. A felek 2025. augusztus eleji bejelentése szerint a szerződés értéke körülbelül 6,5 milliárd amerikai dollár, és mintegy 180 K2 harckocsi beszerzését, valamint hozzájuk kapcsolódó harcjármű-támogató egységek és logisztikai csomag szállítását foglalja magában.

Vissza

Ezt a hírt eddig 72 látogató olvasta.