|
Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Műszaki mentés: Meglepő eredmények az elektromos autókról2025. december 09. 09:13
Ahogy korábban jeleztük, az új autók nem hasonlíthatók össze a régiekkel. Ezért is különösen izgalmas a TÜV Süd jelentése, mert 218 típus adatait tartalmazza, amiből 18 az elektromos autó. A jelentés szerint a hibaarány nőtt, amit részben az magyaráz, hogy a német autóállomány átlagos kora emelkedik, jelenleg 10,5 év. Az összes jármű hibaarányai (10,5 évesek)
Az elektromos autók komolyabb műszaki problémái (bukottak) (2-3 évesek)
Tehát a legrosszabb eredményt meglepetésre a Tesla modellek érték el. Az igazsághoz hozzá kell tenni, hogy a villanyautók átlagos futásteljesítményében jelentős a különbség, mert míg a Mini és a Fiat elektromos modelljei 2-3 év alatt nagyjából 25 ezer kilométert tesznek meg Németországban, addig az Audinál ez a szám 42 ezer kilométer, a Teslák pedig több mint 50 ezer kilométer futnak. Az akkumulátocella sérüléséről és annak oltási nehézségeiről már korábban több cikkben írtunk. Persze ettől még tudnunk kell, hogy a padlólemezbe épített akkumulátor miatti a tűz alulról felfelé gyorsan terjed, közvetlenül veszélyeztetve az utasteret. Műszaki mentési szempontból a jelentés szerint Tesla Y-okon jellemzően a futóművel és a fékrendszerrel voltak problémák. A német autóklub, az ADAC cikke felhívja a figyelmet, hogy a villanyautók hagyományos fékrendszere csak intenzív lassításkor lép működésbe. Egyéb esetekben a regeneratív fékezés jellemzőbb, ilyenkor a hajtómotorok generátorként működnek, és visszatáplálnak némi energiát az akkumulátorba. Ezért, ha a sofőr ritkán fékez intenzíven, az autó féktárcsái idővel rozsdásodni kezdenek, a fék hatásfoka csökken, ez akár baleseti tényező is lehet. A futóműhibákat a szakértők az e-autók nagy tömegével magyarázzák, mert ez jelentősen megterheli a felfüggesztést.
A másik sok balesetben bekövetkezett hiba a Tesláknál az oldalajtók síkjába süllyesztett kilincsekkel kapcsolatos. Számos tűznél az áldozatok nem tudtak kiszállni az összetört autójukból, és olykor kimenteni sem sikerült őket, mert nem működtek. Erre reagálva az Euro NCAP 2026-os protokollja: Előrelépések a tűzoltók számára című cikkünkben (Tűzvédelem 2025/6. szám) olvashatnak, amely az elektromos ajtókilincsekre vagy a fizikai megfogás lehetőségét nem biztosító behúzható fogantyúkra vonatkozó követelményeket rögzíti. Ennek az intézkedésnek a célja, hogy megkönnyítse az ajtók kívülről történő nyitását ütközés után anélkül, hogy a mentőszemélyzetnek kilincskioldót kellene működtetnie, vagy külső áramforrás csatlakoztatásával ki kellene nyitnia a kilincseket.
Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) október végéig 16 bejelentést kapott arról, hogy működésképtelenné vált a 2021-es Model Y egyes példányainak külső kilincse. A hatóság az eljárást kiterjesztette a 2017 és 2022 között az Egyesült Államokban forgalomba helyezett összes Model Y-ra és Model 3-ra. Az ajtók akkor ragadnak be, ha lemerül a Teslák 12 voltos, fedélzeti áramellátást biztosító akkumulátora, vagy egy ütközés után az autó számítógépe végzi el az áramtalanítást. A Tesla-kilincsek miatt több sérüléses és halálos baleset is bekövetkezett, mert nem tudtak kimenekülni az autóból.
Persze az amerikai sajtóban más jellegű esetek is napvilágra kerültek.
Ettől még ezek az autók biztonságosak, de az eredeti túlzott várakozásokat realistán kell kezelnünk és meg kell tanulni másként vezetni, illetve a műszaki mentésnél is más megoldásokat alkalmazni.
Források: https://www.adac.de/news/tuev-report-2026/#e-autos-tesla-model-y-mit-hoechster-maengelquote https://telex.hu/techtud/2025/12/07/tesla-villanyauto-muszaki-vizsga-biztonsag-baleset https://www.bloomberg.com/features/2025-tesla-dangerous-doors/?embedded-checkout=true
Ezt a hírt eddig 116 látogató olvasta. |









A németországi szolgáltató, a TÜV Süd éves jelentését, az elmúlt egy évben Németországban vizsgáztatott 9,5 millió autó visszatérő hibái alapján állítottak össze, amit elsőként a telex szemlézett. Ebből számunkra az elektromos autók okozhatnak meglepetést, miután korosodva már ezek is megjelentek a statisztikában.








