Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Létszámfejlesztés és a területek veszélyességi kategóriába sorolása2007. január 31. A hivatásos tűzoltók létszámfejlesztéséről és a területek besorolása alapján a tűzoltóságok kategóriába sorolásáról szólt leginkább az az értekezletet, amelyet az OKF tanácstermében tartottak 2007. január 26-án. Mindez persze szorosan összekapcsolódott a készenléti szolgálatot ellátó tűzoltók heti munkaidőkeretének csökkentésről, valamint a stratégiai célok végrehajtásáról szóló vitával. Dr. Tatár Attila altábornagy bevezetőjében röviden ismertette az elmúlt év fő statisztikai adatait. Értékelése szerint a statisztika alapján megállapítható, hogy az időjárás megváltozásával jelentősen nőtt a tűzoltóságok műszaki mentési feladatainak száma. Az ország jelentős területén volt szükség a belvíz okozta károk felszámolására, ezért ebben az időszakban a műszaki mentések nagy százaléka vízeltávolításra és kárenyhítésre (kitelepítés, gátépítés stb.) irányult. Az árvízi védekezésben nagy erőkkel és jelentős eszközállománnyal vettek részt a tűzoltóságok. Mindez része annak a beavatkozási átrendeződésnek, amely már több éve megfigyelhető. Erre a fejlesztésnek is reagálnia kell. A reagálás több síkon zajlik. Elsőként a jogszabályváltozásokat említette, majd áttérve a finanszírozás kérdésére kijelentette az új elvek szerint a hatékonyság elve alapján csak azon eszközök finanszírozására kerül sor, amely az adott parancsnokság munkájához elengedhetetlen. Ehhez pedig mérhető paraméterek alapján a veszélyességhez kell igazítani kapacitásokat. Ennek érdekében előzetes eszközfelmérést, így a létszám, technikai, műszaki állomány felmérést tartottak, majd egy bizottság dolgozta ki a javaslatokat. A javaslatokról élénk vita bontakozott ki az elmúlt hónapban. A munkaidő-csökkentésről elmondta, hogy a két probléma (nevezetesen a munkaidő csökkentés és a kategória kialakítás) egybekötése szükséges a torzulások elkerülése érdekében. Ennek ellenére a kiadott létszám kvótákon nem változtatnak, de korrekcióra mindenképp szükség van. A kategória kialakítás értékelése érdekében hatástanulmány készül. Ezután május végére kívánják módosítani a két vonatkozó miniszteri rendeletet. Szűcs Tamás ezredes a települések – területek – tűzoltóságok kategória besorolásával kapcsolatos Bizottsági munkáról adott tájékoztatójában ismertette azokat a gazdasági társadalmi változásokat, majd az 1995-ös tűzoltósági erő-, eszközszükségletének meghatározását követő beavatkozási elmozdulásokat, valamint a köztestületi tűzoltóságok megalakulásának következményeit. Megítélése szerint a fő célokban a bizottság egyetértésre jutott! A munka menete így zajlott: · I. lépés a működési terület besorolása; · Döntés: Normál terhelésre kell tervezni; · Végrehajtandó feladatok: o Település veszélyeztetettségének besorolása, o Működési terület veszélyeztetettségi besorolása, o Tűzoltóságok kategóriáinak megállapítása. · A települések besorolásának veszélyességi tényezői o Döntés született csak olyan paraméterek alkalmazhatók, melyek mindenhol egzakt módon meghatározhatók (lakosságszám, terület nagysága), illetve korrekciós tényezők alkalmazása (ipar, idegenforgalom); · Működési területek besorolása o Különböző koncepciók születtek (HÖTOSZ, LÖTOSZ, MTSZ), valamint több külföldi példát (német, osztrák, cseh) is tanulmányoztak. o A működési területek veszélyeztetettsége a települések veszélyeztetettségének összegzése alapján kialakuló mutató. o A működési terület besorolását adó mutatóhoz kell hozzárendelni a terület biztonságos védelméhez szükséges tűzoltói kapacitást. Györgyfi Sándor alezredes a munkabizottság HÖTOSZ által delegált tagja ismertette a tűzoltóságok kategória besorolásának menetét. (Lásd: előadása anyagát letölthető formában) Az új kategória besorolást próbaszámítások előzték meg Alapelvként kezelték, hogy a kategória sávhatárok várható tartománya alapján hatásvizsgálat készüljön a sávhatáron lévő tűzoltóságoknál. Milyen lesz a változtatás hatása a vonulási időre, a segítségnyújtás lehetőségére? Sőt tolerencia határ kialakítására törekedtek, így az éves felülvizsgálat során a kategória visszasorolást nem a sávhatár elérésekor, hanem a tolerancia határ túllépése esetén kell érvényesíteni. Létszámigény o A Bizottság megállapította, hogy a 28/1996-os BM rendeletben a HÖT-ök részére rendszeresített készenléti létszám (6.750 tűzoltó) maradéktalanul biztosítja a valós tűzvédelmi veszélyeztetettség alapján elkészített új szervezési kategória besorolást. o Ahol kategórianövelés lesz, ott tartalék létszám igény keletkezik. Az így keletkező igényt a visszasorolt HÖT-öknél felszabaduló létszám nem biztosítja. o A HÖTOSZ javasolta a II. kategóriás tűzoltóságok kötelezően készenlétben tartandó létszámánál a fél raj 3 főre való csökkentésének engedélyezését. Ezáltal akkora tartalék igény csökkenés lenne, mely szinte teljes mértékben biztosítja az előre sorolt HÖT-ök igényét. Az OKF képviselője a kérést elfogadta, így 179 fő került a tervezetben átcsoportosításra. Mi történik kategória váltáskor? · HÖT kategória előre sorolás o A kategória sávhatárt meghaladó értékek esetén a finanszírozás függvényében az adott HÖT előresorolása végrehajtható. o Előresoroláskor a szükséges tartalék létszám növekményt kell finanszírozni. o A kiképzés miatt 4 hónap a magasabb kategóriába lépés ideje · HÖT kategória visszasorolás o Amennyiben HÖT pontszáma a sávhatár alá a tolerancia sávot meghaladó mértékben csökken, úgy végre kell hajtani az alacsonyabb kategóriába sorolást. o 2007-ben HÖT visszasorolása létszámleépítés nélkül megvalósítható, de a munkaidő csökkentés miatti tervezett létszámemelése nem hajtható végre, vagy nem építhető be a 2008-as normatív finanszírozott létszámba, csak a fluktuáció pótlására. · Az új besorolás hatása o Ahol tűzoltósági kategória csökkenés következne be, a hatályos RST és a HÖT által megadott adatszolgáltatások alapján hatásvizsgálat lett elvégezve. o A mentő tűzvédelemben ezekben az esetekben a védelem szintje nem csökkent jelentősen. o A jelenlegi állapot szerint országos viszonylatban a 13 alacsonyabb kategóriába kerülő parancsnoksággal szemben, a 17 magasabb kategóriába sorolt parancsnokság jelentős biztonsági szint növekedéssel jár. Leidinger István a LÖTOSZ képviseletében pódiumra kerülve megerősítette, hogy az Önkéntes Tűzoltóságok belépésével átstruktúrálódott az ország tűzvédelme. Egy előtanulmány elkészítésével megállapították, hogy - az összes települést útvonaltervezővel vizsgálva - javult az ország tűzvédelme. Szerinte változatlanul szükséges annak deklarálása, hogy hány perc legyen a kiérkezési norma. Megítélése szerint a HÖT-k decentralizálásával lehet elérni az ország tűzvédelmének javítását, az újabb rajok a meglévő tűzoltóságokra telepítése nem javít a helyzeten. Másrészt szerinte tévedés azt hinni, hogy az önkéntes tűzoltóságok működtetése olcsóbb, mint a hivatásos tűzoltóságoké, az eszközök, javítások ára ugyanannyi, a jelentős különbség a bér jellegű kiadásoknál mutatkozik. Más oldalról látni kell, hogy a kategória besorolás egyben ellentmondásos helyzetet is eredményez. Ez az ellentmondás abban áll, hogy a rosszul ellátott területeken az un. fehér foltokon az önkormányzat létrehozza a kis ÖT-t, akkor megindul a más HÖT-ktől történő területrablás. Példaként említette, hogy a LÖTOSZ nem javasolta a Zirci ÖT megalakulását. Inkább a terület Veszprémhez csatolását javasolta egy kihelyezett őrssel megoldva a problémát. Ehhez a Veszprémi polgármester akkor nem járult hozzá. Rajnai Zsolt alezredes felhívta a figyelmet, hogy a tűzoltóság egységes elvek alapján szervezett rendvédelmi szerv. Ezért kell egységes elvek alapján dönteni a kategóriákról, nem csupán a saját érdekeink szerint. Ma a lakosság nem ugyanazt a szolgáltatási szintet élvezi az ország különböző területein. A visszajelzések alapján pedig a szövetség döntő többsége a változás mellett van. Gombor István a LÖTOSZ teljes mértékben támogatja az OKF elképzelését, amelyet a bizottságban dolgozva maguk is alakítottak. Fontosnak érezte megerősíteni, hogy a kiérkezési idő a szomszédos országokban van 8-12 perces, ahová mindenképp el kell jutnia hazánknak is. A konzultáció során számos a témában negatívan érintett tűzoltó parancsnok szólalt fel így Józsa J. a ceglédi HÖT létszámproblémáinak (12 betege van) figyelembe vételét kérte számon, s az anyagi nehézségeikre hívta fel a figyelmet. (Lévai K., Karcag: Retkes I. Kiskunfélegyháza, Faragó E. Kecskemét) Faragó úr mindezek mellett arra is kitért, hogy az eddigiek jelentős előrelépésnek minősíthetők, még ha neki érintettként - mint, olyan parancsnok, akinek a területén 5 önkéntes tűzoltóság van – több kérdésben különvéleménye van. Más oldalról problémának értékelte, hogy a megelőzési létszámfejlesztésre nem került sor, s 2000-ben a HÖT-k jelentős része önkormányzati határozatot kapott, a gazdasági feladatokat lássa el a tűzoltóság, így a tényleges szolgálatot végzők létszámából csíptek le. Mások a besorolással kapcsolatban újabb szempontok figyelembevételét javasolták, így Mácsai Antal Tolna megyei igazgató az autópálya és a mezőgazdasági területek; Pintér J. Zalaegerszegi parancsnok a vagyon értékét; Somogyi L. Pétfürdői parancsnok a Seveso-s intézményeket, Faragó E. kecskeméti parancsnok – némi értetlenséget generálva – kecskeméti repülőtér figyelembe vételét javasolta. Arra hivatkozva, hogy a tűzvédelmi törvényben a Honvédség kikerült a kivételek közül. Némi izgalmat ezután már csak az a kis szellemi pengeváltás okozott, amely Koroknai Péter Mezőkövesdi parancsnok és Szűcs Tamás főosztályvezető között zajlott. A parancsnok úr ugyanis kérte, hogy az OKF papíron küldjön döntést a magasból mentő 1 kezelős működtetéséről, mivel így nem tudja vállalni a felelőséget. Szűcs úr visszakérdezett: előtte hány fővel működött a létra? A válasz: egy fővel, mert csak így tudták kiadni a szabadságokat. A vita során kiderült, hogy a többség által elfogadott és a döntő módon befolyásoló tényezők figyelembevételével kialakított rendszert alapvetően jónak tartják az érintettek is. Babák Lászlófőosztályvezető tájékoztatása szerint a kategóriaváltás befolyásolja a 2008-as költségvetést. Fontos a feszültség oldása annak figyelembevételével, hogy tűzoltó elbocsátására nem kerül sor. A jelenlegi 500 fő felvétele után várhatóan 179 főnél lesz változás, ebből 2008-ra, 144 fő valóban többletként fog szerepelni, ez azonban a parancsnokságok között kezelhetőnek látszik. Hoffmann Imre dandártábornok vita összefoglalójában a kialakult konszenzusra helyezte a hangsúlyt. A Sevesoval kapcsolatban felhívta a figyelmet, hogy ez esetben létesítményi tűzoltóság létrehozása szükséges. Egy felvetésre reagálva közölte: nincs napirenden a hatósági létszám fejlesztése. 01. A 2006. évi tűzesetek, műszaki mentések
02. A tűzoltóságok kategóriába sorolása 03. HÖT-ök működési területe 1996-ban 04. HÖT-ök működési területe 2006-ban 05. A működési területek átadásának adatai 06. A HÖT-ök működési területének fő veszélymutatói 07. A működési területek veszélypontjai és a védelmükre rendelt tűzoltóságok besorolása Ezt a hírt eddig 1478 látogató olvasta. |