Híreink

E-ONE Vector: száz százalékban elektromos tűzoltó gépjármű

2024. május 13. 09:40

Amikor az elmúlt években elektromos tűzoltó gépjárművekről írtunk (legyen szó akár a Rosenbauer vagy az Oshkosh Corp. megoldásáról), mindig hozzá kellett tennünk: ez valójában nem teljesen elektromos, hiszen ott a dízeles áramfejlesztője. Nos, az E-ONE Vector alapkiépítésben tényleg elektromos: hatalmas akkukapacitás gondoskodik róla, hogy a városi környezetben felmerülő tipikus feladatokkal megbirkózhasson. Van dízeles áramfejlesztő is, de csak opcionális kiegészítőként.


A floridai székhelyű tűzoltógépjármű-gyártó cég, az E-ONE „Észak-Amerikai stílusú” elektromos tűzoltó járműként hirdeti a Vectort – elég csak ránézni a képekre, hogy megértsük, miért.

A tipikusan az Egyesült Államokban népszerű külsejű jármű egy valóságos szörnyeteg; látszik, hogy míg például a Rosenbauer RT elsősorban az ergonómia terén hódít, és az óvatosabb „zöld üzem” híve, a Vector a nyers erőben bízik. Az RT 100 kWh akkukapacitásával szemben a Vectorban 327 kWh áll rendelkezésre; a 800 V-os akkucsomag gondoskodik a hatalmas jármű mozgatásához, és a szivattyú meghajtásához szükséges energiáról.

A 2000 literes tartályból a szivattyú 4739 l/p teljesítménnyel képes kijuttatni a vizet – ez a NFPA által tanúsított érték a teljes mértékben elektromos működés esetére. (Az opcionális „hatótávnövelő”, vagyis a dízeles áramfejlesztő megléte esetén a szivattyúk növelt teljesítménnyel működhetnek, 5680 l/p sebességig.)

 

Ahogyan a képeken látható, összesen öt akkupakk került a fedélzetre (kékkel jelölve):

  • elöl balra található a 12V-os indítóakku, ami gondoskodik arról, hogy az indításhoz szükséges energiát ne a fő akkukból vonja el a rendszer;
  • kicsivel mögötte, szintén balra található egy AGM kontrollakkumulátor (az ilyen, zárt ólomsavas akkuk egyik előnye, hogy teljesen gondozás- és szivárgásmentes, másrészt a normál akkumulátoroktól eltérően lényegesen nagyobb feltöltés és ciklusállóságot bír, tehát lényegesen gyorsabban töltődik fel, és a nagyszámú feltöltés-lemerülés folyamatot is jól tolerálja – ilyen akkut használnak a start-stop rendszerek),
  • végül leghátul a három fő akkumulátorcsomag.

A jármű telemetriai adatokat szolgáltat a gyártó szerverére, amelyen keresztül különféle diagnosztikai feladatok végezhetők el és olyan statisztikák olvashatók ki, mint 

  • a megtett útvonal,
  • a sebességadatok az út során,
  • a felhasznált energia,
  • az akkumulátorok töltöttségi szintje,

valamint negyven egyéb érték. Minderre szükség is van, hiszen sem a beavatkozási helyzet, sem a töltési infrastruktúra nem teszi lehetővé az egyszerű újratöltést. Az adatok kielemzésével és értékelésével ugyanakkor optimalizálhatók az útvonalak, beavatkozási paraméterek, amellyel adott esetben jelentős energia takarítható meg.

 

Nem prototípus, de még nem is széria

Mindezek alapján az ember azt gondolná, hogy prototípusról van szó. Valójában nem – de éppen csak, hogy nem. Az arizonai Mesa 221-es tűzoltó állomása (Station 221) idén januárban állította szolgálatba az első Vectort. A gyártás valószínűleg nem haladt teljesen gördülékenyen, hiszen a megrendelést az állomás 2021-es megnyitásakor adta le a város. (Összesen félmillió lakosról van szó, tehát nem mondhatni, hogy aprócska településről van szó.)

A Station 221 ugyanakkor újonnan épült, ezért egy kifejezetten a Vector kapacitására tervezett gyorstöltőt is be tudtak tervezni – ezzel kb. három és fél óra alatt fel tudják tölteni az akkukat.

 

A gyártóról

Az E-ONE 900 embert foglalkoztat, és összesen 28 ezer járművet gyártott már le, a gyorsbeavatkozóktól a reptéri tűzoltó járművekig. 

 

Forrásaink:

FireApparatusMagazine

E-ONE

Firerescue1

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 635 látogató olvasta.