Híreink

Gyári oltónyílás az akkun: jelentős áttörés az e-autóiparban

2025. március 11. 07:49

A Renault-csoport a saját, e-autók akkumulátorának oltását megkönnyítő, szabadalmaztatott találmányát ingyenesen hozzáférhetővé teszi az autóipari szereplők számára. Ha az innováció elterjed, az gyökeres változásokat hozhat az e-mobilitással kapcsolatos tűzoltási technológiák piacán, és lényegesen egyszerűbbé teheti az e-autók tüzeinek megfékezését.


Az akkuk problémája

Az elektromos autók tüzeinek oltása kapcsán a legforróbb téma (elnézést kérünk a szóviccért) az akkumulátorok hűtése. Valószínűleg csak az a tűzvédelmi szakember nem tudja kívülről, aki egy kő alatt töltötte az elmúlt öt évet: a hőmegfutás nevű jelenség miatt az elektromos autók tüzeinél az akkumulátorok hűtése a legkeményebb tűzoltói kihívás. A hűtésre a víz alkalmas, a leghatékonyabb megoldás viszont a cellák közvetlen elárasztása.

Az autógyártók az e-autók akkucelláit védeni akarják a külső behatásoktól (és egyébként főleg a víztől); a fém akkuburkolat viszont tűz esetén jelentős hátráltató tényező. A tűzoltótechnikai gyártók ezt a feladványt különféle, lassan elterjedőben lévő megoldásokkal próbálják megoldani, amelyekben közös, hogy egy specializált oltóeszköz átszakítja a burkolatot, és a nyíláson keresztül juttatja be a vizet. Ehhez azonban a tűzoltóságoknak meg kell vásárolni és üzemben tartani egy specializált eszközt.

Gyári oltónyílást minden autóakkura

A Renault-csoport ún. Fireman Access (kb. „hozzáférés tűzoltóknak”) fantázianevű találmánya ezt a gordiuszi csomót vágja át. A találmány lényege, hogy az akkuburkolat gyárilag egy nyílással készül el, amit egy kis fedőkorong zár le. Normál használat esetén ez ugyanúgy szavatolja az akkucellák biztonságát, mint a hagyományos kialakítás. A fedőkorongot azonban a sugárcsőből kilépő víznyomás képes elmozdítani, a nyíláson keresztül pedig a víz szabadon beáramolhat a cellákhoz – így lényegében a hatékony oltáshoz nem szükséges különleges eszköz.

Önmagában a találmány megléte is rendkívül érdekes, de az igazi hírértéket a Renault-csoport azon döntése adja, amelyben a találmányt minden autóipari szereplő számára ingyenesen hozzáférhetővé teszik. A lépés kísértetiesen emlékeztet a Volvo 1958-ban bevezetett újításának esetére.

1958. augusztus 29-én a Volvo Svédországban szabadalmi bejelentést tett a Nils Bohlin által fejlesztett hárompontos biztonsági övre. A gyártó – az autózás biztonságosabbá tétele melletti elkötelezettsége miatt – azonban a szabadalmat nem tartotta fenn az oltalmi idő leteltéig, a találmányt inkább ingyenesen hozzáférhetővé tették mindenki számára, becslések szerint több százezer életet mentve meg ezzel.

Természetesen a két dolog között vannak különbségek: a Renault-csoport jelen esetben nem a szabadalmat szüntette meg, csak ingyenesen licencelhetővé tette azt iparági szereplők számára. A törekvés ugyanakkor hasonló, a licenc feltétele ugyanis az, hogy a Fireman Access minden fejlesztését meg kell osztani a licencközösség többi tagjával.

Azt, hogy a most februárban bejelentett együttműködési felhívás jelentősége is akkora lesz-e, mint a biztonsági övnek, azt már az e-mobilitás terjedése – és persze az együttműködési készség – határozza meg.

 

Vissza

Ezt a hírt eddig 288 látogató olvasta.