ADR jogszabályok változása és méltányos bírságolási gyakorlat2009. szeptember 14. Mint korábban közreadtuk miniszterelnök Úr levelében kérte, hogy a hatóságok a mérlegelési jogkörükben az első alkalommal előforduló, kisebb súlyú szabályszegések jogkövetkezményeként lehetőleg ne szabjanak ki bírságot. Az OKF összeállította azon mulasztások körét, amelyeknél „első alkalommal előforduló szabályszegés” esetén szankcióként bírság kiszabása helyett, írásbeli figyelemfelhívás (szignalizáció) alkalmazandó.
A bírság helyett a cél a jogsértővel együttműködve a jogellenes helyzet megszüntetése, a szükséges tájékoztatás megadásával úgy, hogy a szabályszegést követően, egy előre meghatározott türelmi idő után a hatóság a szabályok betartását ismételten ellenőrizze. A feladat nem is olyan egyszerű mert, az „első alkalommal előforduló szabályszegéssel” kapcsolatban a veszélyes áru szállításra vonatkozó jogsértések többségében – az EU szinten a közlekedés biztonsága érdekében előírt ellenőrzési és egységes szankcionálási gyakorlat miatt - fogalmilag kizárt az első elkövetés szankció nélkülisége. A szakemberek által elkészített táblázatban a mulasztások a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII.29.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) 5. számú mellékletében felsoroltakhoz igazodnak. Az első alkalommal előforduló szabályszegéseknek a katasztrófavédelmi szervezeteknél való nyomon követését az ADR adatbázis megfelelő kialakítása fogja biztosítani, amelyet a hatóságok számára elérhetővé tesznek. Mikor lehet eltekinteni a szabálysértéstől? Az ellenőrzést végzők részére közreadott táblázatos segédlet 31 olyan tényállást sorol fel, amelyeknél bizonyos feltételek fennállása esetén lehet szignalizációt alkalmazni. Pl.: A jóváhagyásban foglaltaknak nem megfelelő jármű, amely azonban közvetlen veszélyt nem jelent | A járművön nincsenek meg az előírt, üzemképes tűzoltó készülékek | A járművön nincs meg az ADR-ben, illetve az írásbeli utasításban előírt felszerelés | Csomagolóeszközök, IBC-k, illetve nagycsomagolások ellenőrzésének, időszakos vizsgálatának időpontját vagy a használati időtartamot nem tartották be. | Küldeménydarabokat olyan konténerben szállítanak, amely szerkezetileg nem megfelelő | Kombinált csomagolás szállítása olyan külső csomagolással, amely nincs megfelelően lezárva | Helytelen bárcázás, jelölés vagy nagybárcázás, vagy azok hiánya | Írásbeli utasítás hiánya | Az írásbeli utasítás nem felel meg az ADR előírásainak | A nagybárcák, a bárcák mérete vagy a betűk, számok, jelképek mérete nem felel meg az előírásoknak | Az okmányokban valamely információ hiányzik | Az oktatási bizonyítvány nincs a járművön | Veszélyes áru (hulladék) szállításhoz szükséges engedély hiánya | Veszélyes áru (polgári felhasználású robbanóanyag) szállításához szükséges engedély hiánya | Veszélyes áru (radioaktív anyag) szállításához szükséges engedély hiánya | Mikor nem lehet eltekinteni a szabálysértéstől? - A Rendelet 5. sz. melléklet I. kockázati kategóriájába tartozó szabálytalanságok esetén továbbra sem indokolt szignalizáció alkalmazása.
- Nem indokolt továbbá szignalizálni az ADR 2.1.3.5.3 a)-i) pontjaiban meghatározott osztályokba sorolt anyagokkal (kivéve a 2.2.2.1 bekezdés szerinti A és O csoport gázai) kapcsolatos, bármely kockázati kategóriába tartozó szabálytalanság esetén sem.
- Nem javasolt továbbá azon esetekben sem a bírság mellőzése, amennyiben az ellenőrzés során a szállításban résztvevő felelősönként külön-külön, kettőnél több, II. és III. kockázati kategóriába sorolt mulasztás került feltárásra, függetlenül attól, hogy milyen veszélyes árut szállítanak.
Első alkalommal előforduló szabályszegés alatt az értendő, amikor az adott ügyfél (vállalkozás) – a rendelkezésre álló adatok alapján – a Kkt. 20.§ (1) bekezdés e) pontja szerinti szabályszegések egyikét sem követte még el. Közben információink szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál készül egy Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató. Vissza
Ezt a hírt eddig 2142 látogató olvasta.
Kapcsolódó információk:
|