Egy különleges tűzoltó „Párduc” a Ferihegyi repülőtéren2007. május 15. Panther 6x6 CA–5 RBI–ECE–13500 nevet kapta a keresztségben Rosenbauer 2005-ös világújdonsága. A 705 lóerős, 6 hengeres dízelmotor hajtású, 39 tonna súlyú jármű 115 km/h végsebességre képes.
Ünnepélyes keretek között, a járművet használók nemes céljainak megáldását és méltatását követően felszentelés után adták át a Budapest Airport ZRt. által vásárolt, de a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság és az ICAO előírások által meghatározott műszaki paraméterekkel rendelkező új fejlesztésű speciális repülőtéri tűzoltó gépjárművet. A tűzoltó társadalom, ezen belül a repülőtéri tűzoltóságok ezzel a modellel 2005. évben a hannoveri tűzoltó világkiállításon találkozhattak először. Az új fejlesztéseknek köszönhetően már akkor is igen nagy elismeréssel fogadta a szakmai közvélemény az új technikát. A már második generációs Panther családban az új gépjármű külsőleg és az alkalmazott tűzoltó technikai megoldásaiban is több pluszt mutat fel. A Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság „szerencsés” helyzetben van, hiszen van összehasonlítási lehetősége. A használatában lévő – Rosenbauer cég által készített – speciális repülőtéri járművei között megtalálható az „Ős” (Simba HAB–1), annak gyermeke a 2004. évben beszerzett Panther (HAB–4), illetve unokája, a cikkünk „főszereplője” az új Panther (HAB–5). Tekintsük át, mely tulajdonságaival tűnik ki a hazai tűzoltó gépjárművek közül a magyar fordításban párducnak nevezett technika! Azon kívül, hogy – mint az jól látható a képeken – jövőt idéző külsővel rendelkezik, méreteivel, tudásával hozza mind azt a speciális technikai elvárást, amelyek jelentős különbséget eredményeznek a hazai „átlag” tűzoltó gépjárműfecskendőkkel történő összevetésben. Szükség is van erre, hisz a repülőtér egyre növekvő forgalmánál az első a biztonság. Alapvető célkitűzésünk, hogy a lehető legnagyobb biztonságot teremtsük meg a légitársaságok és utasaik számára. A tűzoltóautók között "csúcsragadozónak" számító új Panther megvásárlása is ezt a célt szolgálja. Az új járművel a Budapest Airport még biztonságosabb lett. Első és legfontosabb különbség, hogy a jármű tűzoltó technikai berendezései a fülkéből is kezelhetők. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy - a szivattyú (6000 l/perc /10 bar ),
- a fő hab–vízágyú (RM 60 E),
- az orrmonitor (RM 15 E),
- a por monitor (RM 8 EP),
- az önvédelmi rendszer (6 db., fúvókánként 75 liter/perc)
teljes vezérlése és működtetése megvalósítható a két első ülés valamelyikéből. További extra tulajdonság, hogy az oltás nem csak egy lekorlátozott sebesség mellett kapcsolható és hajtható végre, hanem a sebességtől függetlenül bármikor, azonnal alkalmazható funkcióként biztosítja a hatékony beavatkozás lehetőségét. Saját véleményként megjegyzem, hogy e funkciónak nem csak a repülőgépeknél történő bevetés során lehet/lehetne hasznát venni, hanem (bizonyos feltételek teljesülése mellett) bármely egyéb közúti tűzesetek megfékezésére is. Tekintettel arra, hogy az orrmonitor oltótávolsága (vetőtáv) 4 és 55 méter közé kalibrált, az 1300 l/perc teljesítmény pedig messze meghaladja a jelenleg használatos sugárcsövek teljesítményét, könnyen elfogadható, hogy az égő járművet megközelítő gépjármű hatásfoka nagy mértékben meghaladja egy gépjármű fecskendő képességeit (a főmonitor vetőtáv kötött sugárral 85 m.) Néhány érdekesebb műszaki adat felsorolása mindenképpen szükséges, hogy az információk segítségével „térben” és teljesítményben is érzékeltessem: egy igen impozáns (mind szakmai, mind általános szempontból) jármű került a magyarországi járművek „fegyvertárába”. Jármű paraméterek - Tömeg: 39 tonna
- Hajtásképlet: 6x6
- Hossz: 11.730 mm.
- Szélesség tükör nélkül/ tükörrel: 3.000 mm / 3.300 mm.
- Magasság: 3.650 mm.
- Végsebesség: 115 km/h
- Gyorsulás 0–ról 80 km/h sebességre: 28 sec
- Statikus oldaldőlés: 30 0
- Terepszög elől/hátul: 33 0 / 32 0
Tűzoltó technikai paraméterek - Víztartály térfogata: 12.950 liter
- Habtartály térfogata: 1.619 liter
- Por tartály: 250 kg. (ABC por)
A Panther képes percenként közel 5000 liter oltóanyagot kijuttatni és a legnagyobb testű légi járművek oltására is kiválóan alkalmas. A járművet a Budapest Airport vásárolta 134 millió forintért, amely a hatodik nagy teljesítményű tűzoltójármű Ferihegyen, s ezzel 14 fősre nőtt a repülőtéri tűzoltó járműpark. Ezzel az új járművel a ferihegyi repülőtér oltókapacitása a 10 fokozatú skálán már 9-as minősítést kap. A repülőterek biztonságát meghatározó nemzetközi szervezet, az ICAO (International Civil Aviation Organization) ugyanis az adott repülőtéren megforduló gépek típusa és mérete, valamint az egyszerre mozdítható oltóanyag mennyiség alapján határozza meg egy reptér tűzoltó-besorolását. A Budapest Airporton az új géppel már 91 ezer liter vizet és 9450 liter oltóhabot tudunk felhasználni egy esetleges balesetnél. Sóti József tű. alez. Igazgató Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság Vissza
Ezt a hírt eddig 3876 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|