„NEREIDA - 2007” irányítási rendszer gyakorlat Miskolcon2007. május 14. Miskolc városa eredményesen pályázott INTERREG III B RED CODE Projektben. Ennek egyik részelemeként a rendezték meg a „NEREIDA 20007” Integrált irányítási rendszer gyakorlatot, amely egy súlyos árvizi helyzet felszámolására irányult. Az olasz, szlovén, szlovák és görög résztvevőkkel zajló gyakorlatról számolunk be.
Sikeres pályázat
Az fenntartható fejlődés biztosításának alapja az állampolgárok biztonsága. Az INTERREG III B CADSES projekt lehetőség keretében közösen pályázott több európai uniós országgal a Polgári Védelem és a válsághelyzet kezelés fejlesztésének finanszírozására, hogy lakosaik nagyobb biztonságban éljék mindennapjaikat. Közös projektünk Olaszország Bazalicata tartományának vezető partnerségével kerül megvalósításra. A RED CODE az együttes védekezés regionális fejlesztésének betűszava. A vidéki Magyarországon elsőként értékelte pályázatunkat megvalósíthatónak az Európai Unió és kezdtük meg a munkát 2005. szeptemberétől. A projektben résztvevő nemzetek összegezték eddigi tapasztalataikat a különböző országokban megtartott munkaműhelyeken értékelték a különböző eljárásmódokat.
A magyar partner vállalta ezen eredményekre épülő vészhelyzeti vezetési irányítási rendszer kipróbálását egy hidrológiai gyakorlat keretében, hisz Magyarország és Hollandia az Európai Unióban a víz, mint kockázati tényezőként leginkább veszélyeztetett országok. Az elmúlt időszak ár-, bel- és helyi vízkárainak tapasztalatai a Tisza, Sajó és a Hernád folyókon folyó védekezések nehéz órái alapján vállaltuk a hidrológiai veszélyforrás gyakorlat megszervezését.
Vezetés-irányítás az árvizi gyakorlaton
A gyakorlat fókuszában a vezetés-irányítás volt, a közös eljárásmód, a nemzetközi humanitárius segítségnyújtás alkalmazásának, lehetőségeinek vizsgálata és a korszerű információs technológiai és kommunikációs rendszerek használata.
A gyakorlat alap elképzelése szerint rendkívüli csapadék jelentkezett a Hernád és a Sajó folyók vízgyűjtő területén, amely rövid időn belül magas vízszintet eredményezett a Sajó és a Hernád folyókon. A gyakorlat első fázisában a szlovák partnerekkel való kommunikáció került kipróbálásra, hisz a vízgyűjtő terület nagy része a Kárpátok euró régió szlovákiai területén található. Az érkező vízmennyiség és a minden eddigit megelőző vízszint rendkívüli védekezésre kényszerítette a Vízügyi Igazgatóságot és az önkormányzatokat.
A védekezés során gyakoroltuk a különböző árvízi fokozatoknak megfelelő feladatok ellátását, a védekezés előkészítését, a figyelő szolgálat felállítását és az érkező vízszint által keltett problémák kezelését.
A gyakorlat forgatókönyve alapján a Magyar Köztársaság védekezési lehetőségei egyre inkább elégtelennek bizonyultak a katasztrófahelyzet kezelésére, ezért nemzetközi segítségnyújtás keretében segítséget kértünk és kaptunk partnereinktől.
A felajánlott mentőerők beérkeztek az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Miskolci Szakaszmérnökségén felállított Műveletirányítási Központba. A nemzetközi mentőerők helyi összekötőtisztek segítségével beosztásra kerültek és a Sajó folyó szirmabesenyői híd túloldalától az egyik legveszélyeztetettebb szakaszon megkezdték tevékenységüket.
A várható vízszint elleni védekezés keretében a gátak mérethiányos szakaszain nyúlgát építés és magasítás folyt. Az egyre inkább átázott gátakat bordás megtámasztással kívántuk megtartani és az altalajon támadó buzgárok ellen védekeztünk ellennyomó medence kialakításával.
Gátszakadás
A gát egy másik szakaszán talpcsúszás következtében gátszakadás következett be, amely veszélyeztette Miskolc Sajó hídon túl lévő iparterületét és Arnót és Felsőzsolca településeket.
A veszélyeztetett területről megkezdődött a lakosság és az anyagi javak kitelepítése és elhelyezése. A területen az épületek bevédése a magasabban fekvő területeken lévő települések, részek védelme megkezdődött homokzsák töltések alkalmazásával.
Az áttört víz magával sodorta a védekezésben résztvevő szervezetek tagjait, és a magasabban fekvő területen körülzárt több helyi lakost. Azonnali vízi mentési műveletet kellett megkezdenünk. Az átirányított vízi mentő kapacitás és a riasztott mentőkutyás egységek végrehajtották a személyek kutatását, feltalálását és kimentését.
Munkájukat segítette a műveletirányítási központ mobil műveleti monitoring rendszere, amely folyamatosan információt közvetített a döntéshozó számára a helyzet változásáról, a mentőerők létszámáról, tevékenységéről. Domináns eleme volt a műveletirányítási központ munkájának a légi felderítés sikeressége, melyet a magyar partner több éves fejlesztő munkája alapján létrejött pilóta nélküli modell repülőgép képi és műszer lehetőségei és a szlovák partner tapasztalt légi felderítői szolgáltattak.
Veszélyes anyag a vízben
Közben – a feltételezés szerint - a gátszakadás következtében egy veszélyes anyagot szállító járművet elsodort a víz és veszélyes anyag konténerek kerültek az elárasztott területre. A valószínűsíthető helyen búvárok segítségével megkezdődött a keresés és a feltalált konténerek kiemelése. A kiemelés után a vegyi felderítő csoport ellenőrizte a konténerek sérülésmentességét, a környezeti károk felderítését, majd a semlegesítés után gondoskodott a konténerek elszállításáról és biztonságba helyezéséről.
A gyorsan levonuló árvíz után szivattyúkkal és gravitációs úton történt az elárasztott terület vízmentesítése. Az elárasztott lakóterületek mentesítése, fertőtlenítése és az ÁNTSZ vezetésével az alapvető életfeltételek megteremtése. Az ideiglenes helyreállítás és visszatelepítés után a kirendeltség és a vezetés-irányítási központ részt vett a kárfelmérés, kárenyhítés munkálataiban és felkészült a rövid és hosszú távú épített környezeti és tájrehabilitáció feladatainak végrehajtására.
A gyakorlat célja
A RED CODE Projekt eredményeire épülő közös parancsirányítási rendszer megvalósíthatóságának vizsgálata, és a a Műveleti Irányító Központ rendszerelemeinek vizsgálata és a meglévő elemek üzempróbája. Nem mellékesen lehetőség volt települési gyakorlat keretében a súlyos árvízi helyzet végrehajtásában érintett szervezeteket gyakoroltatni, sőt az így kialakított műveleti irányítás alkalmazhatóságát, az érintett szervezetek felkészültségét, az információ áramlás rendjét ellenőrizni.
A gyakorlat résztvevői
A gyakorlat széles résztvevői köre jól mutatja a pályázat révén kialakított nemzetközi eggyütműködést.
Red Code projekt partnerek: - Basilicata Régió (Olaszország) - Emilia-Romagna (Olaszország) - Rimini Tartomány (Olaszország) - Heraklion Prefektúra (Görögország) - Heraklion Önkormányzat (Görögország) - Kastelli Önkormányzat (Görögország) - Regionális Fejlesztési Ügynökség Nova Gorica (Szlovénia) - Kassa Önkormányzati Régió (Szlovákia)
- HVB tagjai - B.-A.-Z. Megyei KV. Igazgatóság résztvevő állománya - VFCS állomány - Miskolc Polgári Védelmi Kirendeltség állománya - HVB Katasztrófa Törzs kijelölt állománya - Miskolc MJV Önkormányzati Tűzoltóság kijelölt állománya - Onga ÖTE - FKRMSZ - Magyarországi Különleges Mentő és Tűzoltó Egyesület, Bokod - Felsőzsolca ÖTE - Barlangi Mentő Egyesület - NEPTUN Búvárklub - Miskolc Városi Rendőrkapitányság kijelölt állománya - Miskolc Polgárőrség Egyesülés - ÁNTSZ Miskolc Városi Intézet kijelölt állománya - Arnót település Polgári Védelmi Parancsnokság - Miskolc érintett terület riasztó őrsei - Miskolc Kitelepítés-befogadás szakszolgálat - MIKOM - Közlekedési Vállalatok képviselői (VOLÁN Rt., MVK ZRt., MÁV Rt.) - Miskolc Térségi Katasztrófa és Polgári Védelmi Szövetség - ÉKÖVIZIG kijelölt állománya - érintett üzemek képviselői A gyakorlaton mindösszesen 74 fő nemzetközi és 88 fő hazai mentőerő vett részt. Leskó György pv. alez kirendeltségvezető Miskolc 2007
Vissza
Ezt a hírt eddig 2762 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|