700 PB palack robbant fel az M7-en, Siófokon2006. október 02. Több, mint 1000 darab propán-bután gázpalackot szállító pótkocsis teherautó borult fel és gyulladt ki 2006 október 2-án reggel 8 órakor, az M7-es autópálya 103-as kilométerénél, Siófokon.
A baleset.
Egy Ford Tranzit kisteherautó műszaki hiba miatt megállt az M7-es autópálya 103-as kilométerszelvényének leálló sávjában. Vezetője és utasai a jármű mögött tartózkodtak. Kis idő elteltével döbbenten vették észre, hogy egy - a külső sávban közlekedő - teherautó lassítás nélkül, folyamatosan húzódik ki a leálló sávba és feléjük tart. Látták amint a feléjük rohanó teherautó vezetője az ülésben oldalra dől. Érzékelve a veszélyt átugrottak a szalagkorláton és legurultak a kb. 8 m mélységű rézsün. E közben hárman könnyű sérüléseket szenvedtek, őket a mentők később a siófoki kórházba szállították.
Az érkező teherautó az álló kisteherautó hátsó oldalsó részének ütközött, majd - a kisteherautó előtt kb. 10 méterrel - átszakítva a szalagkorlátot, a rézsün lerohanva megállt és kigyulladt. A teherautó egy nyerges vontató volt, amely valamivel több, mint 1000 db propán-bután gázpalackot szállított. A rakomány egy része a szállítókalodával együtt az úttestre zuhant, egy része a rézsün szóródott szét, egy része a járművön ill. annak közvetlen közelében maradt.
A tűz következtében a palackok sorozatosan robbantak szét, a darabok 50-60 m-es körzetben szétszóródtak, közben a szállító jármű teljesen kiégett és a roncsok közé szorult gépjármű vezető életét veszítette.
A robbanások kb.25 percig tartottak, ez alatt több mint 700 palack semmisült meg. A robbanások a város területén, így a viszonylag közel lévő tűzoltóságon is hallhatóak voltak. A roncsok beterítették az autópálya mindkét oldalát. A pályán közlekedők látva az eseményeket, a tűzgömböket és a szétrepülő tárgyakat, megálltak. Ezzel a forgalom mindkét pályatesten leállt.
Tűzjelzés
A siófoki tűzoltóságra 8 óra 28 perckor érkezett az estről jelzés, amely szerint egy kamion egy kisteherautóval ütközött és kigyulladt. A bejelentő nem tudott felvilágosítást adni sem a rakományról, sem arról, hogy vannak e sérültek. Ezzel egyidőben mobil telefonról két jelzés is érkezett a kaposvári tűzoltóság híradóügyeletére, amely már tartalmazta, hogy a kamion gázpalackokat szállított, azok robbannak és sérültek is vannak. Az információkat a kaposvári ügyelet átadta siófoknak.
Riasztás, vonulás
A siófokra befutott, hiányos jelzés alapján a siófoki szolgálat-parancsnok I/K riasztási fokozatot rendelt el a két siófoki fecskendő és vízszállító leriasztásával. A Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságról riasztásra került a VFCS, és megkezdte vonulását az igazgató-helyettes, a mentésszervezési osztályvezető és az osztály főelőadója 8 óra 31-kor.
Ezzel egyidőben a rendőrség és a mentőszolgálat is kapott bejelentést és kivonultak a helyszínre. Elsőként az autópálya rendőrség érkezett ki. Érzékelve, hogy a forgalom megállt, lezárták a baleset előtti és utáni csomópontokat, elterelték a forgalmat, ezt követően visszaforgatták a két csomópont között feltorlódott járműveket.
A beavatkozás
A tűzoltók és a mentők közel egyidőben, 8 óra 36-37 perckor érkeztek a helyszínre. Ekkor még a palackok sorozatos robbanása javában tartott. A mentők a sérülteket ellátták és elszállították, a tűzoltók három sugarat szereltek a jármű tüzének eloltására, ill. a szétszóródott palackok hűtésére. A sugárvezetők fedezetül a rézsűt, valamint a szalagkorlát ép részeit használták. A palackok robbanása 8 óra 41 perckor befejeződött. Ezután a helyszínt jobban meg lehetett közelíteni, a kamion tüzét és a környező növényzeten terjedő tüzet el lehetett oltani. Időközben a kárhelyparancsnoki feladatokat a helyszínre érkező tűzoltási és műszaki mentési osztályvezető 8 óra 45-kor átvette.
A vízellátás folyamatos biztosítása, a jármű vezetőjének roncsokból történő kiemelése, valamint a szükségessé váló egyéb műszaki feladatok végrehajtása érdekében a kárhelyparancsnok helyszínre rendelte 9 órakor a siófoki tartalék szert (MB 4000), a veszprémi vízszállítót, valamint a siófoki műszaki mentőszert.
Fél tíz körül stabilizálódott a helyzet, azonban az autópálya Budapest felé menő oldalát, a rézsűt, valamint a környező területeket szétszóródott, füstölgő roncsok, szivárgó és épnek látszó palackok borították.
Együttműködés a kárhelyen, és azon túl
Már a beavatkozás közben megkezdődött a szállító cég kilétének megállapítása, ugyanis a jármű teljes kiégése miatt a helyszínen nem volt beazonosítható. Az ismert Pb palackszállítással foglalkozó cégeket telefonon megkerestük, akik felvették a kapcsolatot a térségben tartózkodó járműveik vezetőivel. Egy idő múlva a TOTALGÁZ jelezte, hogy valószínűleg az ő járművük szenvedett balesetet, mert az egyik járművükkel nem tudják felvenni a kapcsolatot. A cégnél megalakult a válságstáb, amely a további feladatokat koordinálta, és a helyszínre küldték a cég logisztikai vezetőjét. Ugyancsak a helyszínre érkezett a SHELLGÁZ képviselője is, aki felajánlotta segítségét.
E közben a kárhelyen a balesettel ellentétes oldali pályatest megtisztítása után a forgalom egy sávon megindult, az összeégett gépjárművezetőt a tűzoltók kiemelték a roncsok közül, a környezet és a palackok hűtése tovább folyt, mivel a nap sugárzása érezhetően melegítette a bizonytalan állapotú palackokat. (A rendőrség részéről nyomás nehezedett a kárhely-parancsnokra a pálya minél gyorsabb megnyitására, aki ennek érdekében a palackok, roncsok, szállító kalodák rézsűn történő lecsúsztatását fontolgatta.)
Fél tízkor érkeztek a helyszínre a katasztrófavédelmi igazgatóság szakemberei, valamint a VFCS. Tájékozódás után a mentésszerezési osztályvezető átvette a kárhelyparancsnoki feladatokat, lefolytatta a helyszínen lévő szervek képviselőivel a feladatok sorrendjének koordinációját. Utasítást adott a terület szélesebb körű átvizsgálására, a még gázt tartalmazó palackok szétválogatására két gyűjtőhelyet jelölt ki, a szivárgó gázpalackok kiválogatásához és a terület gázkoncentrációjának mérésére kapott feladatot a VFCS, a feladatok végrehajtásához további két raj riasztását kérte, folytatta a palackok hűtését, egyeztette a szállító cég képviselőjével a palackok elszállításának és a szivárgó, nem szállítható palackok kezelésének módját.
Ennek megfelelően a helyszínen lévő siófoki tűzoltók a VFCS-vel együttműködve megkezdték a szétszóródott palackok átvizsgálását és szétválogatását. A látszólag nem sérült palackok gyűjtőhelye a pálya leállósávjában, a sérült szivárgó palackok gyűjtőhelye az autópályától kb. 50 m-re a mezőben került kijelölésre. Mindkét csoport hűtésére sugarat szereltek. A szétszóródott palackok összegyűjtéséhez, szétválogatásához, a szállítórekeszekből történő kiemeléséhez leriasztásra került Balatonfűzfőről és Székesfehérvárról 1-1 fecskendő. A hűtéshez szükséges oltóvizet a siófoki vízszállító és tartalékszer, a 3 km-re lévő OBI áruház előtti tűzcsapról ingajárattal biztosította.
A palackok kiszabadítása után a szállítókereteket a TOTALGÁZ elszállíttatta. Az általunk szállíthatónak minősített palackokat a TOTALGÁZ szakemberei egyesével, szivárgásjelző spray-vel átvizsgálták, a szállíthatókat a SHELLGÁZ, egyeztetve a TOTALGÁZ-zal elszállította. Az autópálya kezelő az út takarítását fél kettőkor fejezte be, így a forgalom mindkét pályatesten megindulhatott.
A szállításra nem alkalmas palackokból a gázt a szállító cég a pályától távolabb, szabályozott körülmények között a szabadba kiürítette, a szétszóródott palackdarabokat összegyűjtötte és a kiégett járművel együtt elszállította.
Dr Horváth Jenő tű. alez., igazgató h,
Mátrai László tű. alez., osztályvezető
Somogy megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, Kaposvár
Vissza
Ezt a hírt eddig 1004 látogató olvasta. Kapcsolódó képek:
|