Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Légrugózású ülések akadályozzák a mentést?2018. május 07. 10:26
Közúti baleset Egy közúti balesetnél - a fülke deformációja következtében - a gépjármű vezetője beszorult a gépjárműbe. A sérült az ülés és a kormány, illetve a műszerfal közé szorult. A kiérkező tűzoltó egységek feszítő hengerrel próbálták a műszerfali részt eltávolítani az üléstől, hogy helyet csináljanak a beszorult gépjárművezető kiszabadításához. A művelet azonban nem sikerült, mivel az ülés a feszítés mértékében, illetve annak irányába nekiszorította a sérültet a műszerfalnak. Nem történt más mint, hogy a légrugós ülés a vezető súlyához igazodva kitöltötte a teret. A hasonló esetek elkerülése érdekében megvizsgáltuk
Ülni jó Már csak azért is mert a legtöbb korszerű tehergépkocsi (SCANIA, DAF, MERCEDES, RENAULT, IVECO stb.) az említett elektro-pneumatikus elven működő ülésekkel van felszerelve. Az ülés levegőrendszeréhez a nyomást a gépjármű levegőrendszere biztosítja, egy külső betápláló vezetékkel, mely az üléstől nem képes elvezetni a túlnyomást. (Visszacsapó szeleppel van ellátva.) Miután az ülés levegőrendszere nyomás alá kerül, már egy külön rendszerként működik, ami az ülés menetirány szerinti bal oldalán lévő elektromos kapcsolókkal vezérelhető. A kapcsolók feliratozással vannak ellátva, hogy milyen állítási művelet végezhető el velük. Az egész rendszer az üléslap alatt található.
Az ülések üzemszerű működése a gyújtás bekapcsolásával kezdődik. Ezután a gépjármű feltermeli levegővel a rendszert, majd az ülés elektronikája, az ülésszintező szelepet vezérelve az előzőekben beállított magassági és légrugóerő pozíciót állítja be. Az elektronika egy kis szivattyút vezérel a rendszeren belül, ez a szivattyú állítja be az üléslap alatt lévő légrugó magasságát és rugalmasságát. Ezek után lehetőség van a kezelőszervek (kapcsolók) segítségével más pozíció beállítására. (Igény szerint.) A gépjármű megállásakor, a gyújtás lekapcsolásával az elektronika az ülést leengedi az alsó állásba.
Mi a teendő? Közúti baleseteknél az üléssel akkor lehet probléma, ha a vezérlő elektronika, vagy az ülésszintező szelep megsérül. Ebben az esetben előfordulhat, (mint az említett esetnél) hogy az ülés felemelkedik és nekiszorítja a sérültet a kormánynak, illetőleg a műszerfalnak.
Ezt a hírt eddig 1916 látogató olvasta. |