Heros - Iveco Daily: Új gépjárműfecskendő mutatkozik be Balatonföldváron
2021. szeptember 08. 09:22
Kis méret, nagy mobilitás, 7,5 tonnás össztömeg, összkerékhajtás, rövid tengelytáv, ezer liter víz. Ilyen az új gépjárműfecskendő, amelyet a BM Heros Zrt. a Kaposvári Önkéntes Tűzoltó és Életmentő Egyesülettel (KÖTÉL) együttműködve gyártott. A gyártási megfontolásokról, az eddigi tapasztalatokról hallhatnak és láthatnak mindent az érdeklődők az MTSZ szakmai napján, Balatonföldváron, 2021. szeptember 18-án.
Milyen legyen az alváz? – Hármat egyszerre
A jármű legyen gyári (4x4) összkerékhajtással szerelt, 7,5 tonnás duplakabinos. A korábban használt Mercedes Vario alváz gyártása 2013-ban megszűnt. Emiatt két típusra korlátozódottak a lehetőségek.
a Fuso Canter 6C18D 4x4 6500 kg össztömeggel és
az Iveco Daily 70S18W 7000 kg össztömeggel.
A kiválasztás során súlyponti kérdés volt: a megengedhető maximális össztömeg, a tengelytávolság, ezáltal a fordulási kör, és a terepszögek. Mindezek figyelembevételével az Iveco alvázára esett a választás. Ez a választás ugyanis lehetővé teszi, hogy a későbbi gyártás során – minimális módosítással – az elkészült felépítménytervek könnyen adaptálhatók az azonos tengelytávú Daily alvázakra, így 3 különböző rendeltetésű járművet lehet elkészíteni a helyi adottságok figyelembevételével.
4x2-es hajtásképletű városi környezetbe való, alacsony súlypontú alapjármű,
egy osztrák cég által utólagosan átalakított, kapcsolható összkerékhajtású jármű alacsony súlyponttal és
egy gyári 4x4-es terepes verzió.
Szűk utcákon csörlővel szerelve
Fordulékony
Mi hova kerüljön?
A lényeg a beavatkozásnál az átláthatóság. A kisméretű jármű miatt a légzőkészüléktartók a fülkéből a málhatérbe kerültek. Ez csak látszólagos hátrány, az előny a nagyobb biztonság és a kényelem. A málhatér felosztása is rendhagyó módon történt:
a bal oldali málhatérbe a műszaki mentés eszközei,
a jobb oldali málhatérbe a tűzoltáshoz szükséges eszközök kerültek.
Bal – műszaki mentés
A jármű bal első málhaterében a műszaki mentés kéziszerszámai, a feszítővágó tápegysége és tartalék üzemanyag kannája. A beavatkozó biztonsága és kényelmi szempontok miatt az 5 db légzőkészülékből 3 a kinyitható fal mögött lett elhelyezve. Ugyanezen az oldalon találhatók a műszaki mentés gépei, továbbá 4 db alpin felszereléseket tartalmazó zsák.
A műszaki mentés kéziszerszámai
3 légzőkészülék a kinyitható fal mögött
A műszaki mentés gépei és alpinzsákok
Szivattyútér
A járműbe egy RB N10-es szivattyú lett beépítve (1800l/min 10 bar-on), amelyhez egy átalakított gyorsbeavatkozó tömlődob lett csatlakoztatva. A gyorsbeavatkozóra egy RB99-es sugárcső lett kiválasztva, amely 17-130 l/min között állítható, ezáltal az 1000 literes tartálytérfogat a legtakarékosabb üzemmódban közel egy óra folyamatos használatot tesz lehetővé.
Jobb – tűzoltás
A jobb 1-es málhatérben lett elhelyezve további 2 db légzőkészülék, 1 db turbóventilátor, 3 db kézi tűzoltókészülék (víz, por, hab). Az alsó lehajtható részben további tároló rekesz található, hasonlóan, mint a felső polcokon.
A jobb 2-es málhatérbe a tűzoltó szakfelszerelések kerültek. Ezek közül kiemelhető 2-2 db B és C tömlő tárolására használható tömlőkosár, amelynek darabja 2x20 m tömlőt tartalmaz. Ezt nagy hatékonysággal lehet alkalmazni mivel a tömlő fektetésének sebessége közel kétszerese a hagyományos tekercstömlőéhez képest.
Miért is van szükség egy ilyen méretű tűzoltógépjárműre?
Nagyon sok olyan tűzoltóság van ma Magyarországon, amelynek működési területén, a szűk utcákon vagy keskeny dűlőkön a középkategóriájú gépjárműfecskendők nehezen férnek el. Taktikai szempontból sok esetben fél raj is elég a káreset felszámolásához.
A járművet a 2021. szept. 18-i szakmai napon bemutatja: Bodó László gépészmérnök, önkéntes tűzoltó