Híreink Szakmai linkek Szaknévsor |
Tűz a Morning Midas fedélzetén: az elektromos járművek tengeri szállításának tűzvédelmi kihívásai2025. június 16. 10:11
Bevezetés 2025 júniusának elején a Morning Midas nevű Ro-Ro típusú hajón tűz ütött ki az Atlanti-óceánon. (A ro-ro vagy roll-on/roll-off hajó lényege, hogy a szállítandó járművek saját kerekeiken gurulnak fel és le a hajóra, ahelyett, hogy konténerekbe vagy más módon lennének rögzítve. A libériai lobogó alatt hajózó, 182 méter hosszú vízi jármű május végén indult Kínából, és az adatok szerint tegnap kellett volna megérkeznie a mexikói Lazaro Cardenas kikötőbe. A lángokat a jelentések szerint még mindig nem sikerült eloltani: a Seatrade Maritime információi alapján az első tengeri műszaki mentőalakulatok június 12-én már a helyszínen voltak, de a még mindig lángoló fedélzet és a mérgező füst miatt folyamatosan el kellett manőverezniük a szélirányból, és a vontatást nem tudták megkezdeni. A szakértők szerint elképzelhető ugyan, hogy a lángok idővel kialszanak, és a vontatás megkezdhető; valószínűbb azonban, hogy az égés miatt a raktárben mozgó rakomány idővel olyan károkat okoz, amely miatt a hajó elsüllyed. A raktérben összesen 3048 jármű volt, ebből 70 villanyautót és 681 hibridet. Sokszor írtunk már ilyen jellegű esetekről, de most ennek kapcsán próbáljuk meg ismét áttekinteni, mik lehetnek az EV-k tengeri szállításának veszélyei.
Az elektromos autók tengeri szállításának tűzvédelmi veszélyei1. Lítium-ion akkumulátorok sajátosságai
A lítiumion-akkumulátorok tüzének főbb lépései a) Az akkumulátor károsodása Az akkumulátor alapvetően háromféleképpen károsodhat:
b) Gázképződés Az akkumulátor belsejében a károsodás következtében gázképződés kezdődik, ezzel pedig nő a burkolaton belüli nyomás, ami végső soron a burkolat repedéséhez vezet. Ez akár 20-30 percig is eltarthat! c) Füstképződés A következő lépcső a rövidzárlat, amellyel elindul a tulajdonképpeni hőmegfutás (thermal runaway) – hiszen ilyenkor az akku hőmérséklete 300 °C-ra is emelkedhet –, ennek az első lépcsője a füstképződés. d) Tűz A hőmegfutás beavatkozás nélkül mindig lángképződéshez vezet, de változó, hogy mennyi idő telik el a folyamat elindulása és az első lángok megjelenése között. A különféle mérgező és robbanékony gázok képződése miatt ebben a fázisban a veszély már igen komolynak mondható.
2. Szállítási kockázatok
3. Az elektromos autók oltásának nehézségei Az elektromos járművek tüzének oltása jelentősen különbözik a hagyományos gépjárműtüzek kezelésétől. A lítium-ion akkumulátorok égése sajátos, többlépcsős folyamat, melynek során a hagyományos oltóanyagok hatékonysága korlátozott.
4. Veszélyes égéstermékek Az akkumulátorok égése során többféle veszélyes gáz szabadul fel:
Amennyiben a hajón keletkező tűz oltása során az akkumulátorok tartalma a vízbe kerül, a lítium és egyéb nehézfémek toxikus szennyezést okozhatnak a tengeri ökoszisztémában. Ez különösen érzékeny terület, hiszen egy járműszállító hajó több száz tonna összesített akkumulátorkapacitást hordozhat.
Intézkedések, amelyek segíthet(né)nek A fentiekből adódóan értelemszerűen van néhány intézkedés, amely megtehető lenne – csakhogy a tengeri szállítás során nem mindegyik megoldás olyan, amely elég költséghatékony ahhoz, hogy a szállítmányozó cégek fontolóra vegyék őket.
Speciális oltórendszerek: lépések a jó irányba Habár a jelen helyzethez kevéssé kapcsolódik, ettől függetlenül örvendetes, hogy a speciális oltórendszerekkel kapcsolatban már történtek előrelépések. Egy 2022-es hír alapján a világ legnagyobb tengeri szállítmányozó cége, a Maersk az összes (!) hajójára telepíteni fogja a Viking Hydropen nevű fedélzeti konténeroltó rendszerét. Maga a rendszer az akkumulátorok oltására is használt oltólándzsa elvét követi (többé-kevésbé): a konténer oldalára szerelhető rendszer a normál, hajófedélzeten elérhető víznyomást használja a konténer falának átvágására, majd azt vízzel elárasztva helyben kezeli az égő árut. Ráadásul egy speciális adapterrel szén-dioxid-oltóval is felszerelhető az eszköz. A konténeres oltás persze a jelen esetben nem segített volna, hiszen a Midas ro-ro hajó; úgy tűnik azonban, mivel a lítiumion-akkumulátorok mindenütt jelen vannak, előbb vagy utóbb a szállítmányozó cégeknek is lépniük kell ez ügyben. Ezt a hírt eddig 118 látogató olvasta. Kapcsolódó információk: |