Híreink

Tűz a Morning Midas fedélzetén: az elektromos járművek tengeri szállításának tűzvédelmi kihívásai

2025. június 16. 10:11

Június elején ismét lángra kapott egy teherhajó, ami elektromos járműveket szállított. Bár nem tudjuk, hogy a tűz az EV-k miatt ütött-e ki, ez lényegében mindegy is: abban a tűzben, ahol lítiumion-akkuk érintettek, fel kell készülni a legrosszabbra. A tűz a legutóbbi értesítések szerint még mindig ég (legalábbis négy napja még így volt), és a műszaki mentő szakértők szerint elég nagy az esélye, hogy a több, mint 3000 járművet szállító, 182 méteres hajó elsüllyedjen. Cikkünkben ezt a helyzetet próbáljuk meg tűzvédelmi szempontok alapján áttekinteni.


Bevezetés

2025 júniusának elején a Morning Midas nevű Ro-Ro típusú hajón tűz ütött ki az Atlanti-óceánon. (A ro-ro vagy roll-on/roll-off hajó lényege, hogy a szállítandó járművek saját kerekeiken gurulnak fel és le a hajóra, ahelyett, hogy konténerekbe vagy más módon lennének rögzítve.

A libériai lobogó alatt hajózó, 182 méter hosszú vízi jármű május végén indult Kínából, és az adatok szerint tegnap kellett volna megérkeznie a mexikói Lazaro Cardenas kikötőbe. A lángokat a jelentések szerint még mindig nem sikerült eloltani: a Seatrade Maritime információi alapján az első tengeri műszaki mentőalakulatok június 12-én már a helyszínen voltak, de a még mindig lángoló fedélzet és a mérgező füst miatt folyamatosan el kellett manőverezniük a szélirányból, és a vontatást nem tudták megkezdeni. A szakértők szerint elképzelhető ugyan, hogy a lángok idővel kialszanak, és a vontatás megkezdhető; valószínűbb azonban, hogy az égés miatt a raktárben mozgó rakomány idővel olyan károkat okoz, amely miatt a hajó elsüllyed.

A raktérben összesen 3048 jármű volt, ebből 70 villanyautót és 681 hibridet. Sokszor írtunk már ilyen jellegű esetekről, de most ennek kapcsán próbáljuk meg ismét áttekinteni, mik lehetnek az EV-k tengeri szállításának veszélyei.

 

Az elektromos autók tengeri szállításának tűzvédelmi veszélyei

 

1. Lítium-ion akkumulátorok sajátosságai

  • Magas energiasűrűség: A lítiumion-akkumulátorok nagy mennyiségű energiát tárolnak kis helyen. Ez egy esetleges zárlat vagy sérülés esetén rendkívüli hőtermelést eredményezhet.
  • Hő- és mechanikai instabilitás: A tengeri szállítás során a járműveket többször mozgatják, és gyakran szorosan egymás mellé parkolják őket. Még a kisebb sérülések is okozhatnak mikrorepedéseket vagy cellasérülést, ami késleltetett tűzindító hatással járhat.
  • Hőmegfutás mint jelenség: az ún. thermal runaway vagy hőmegfutás, amely lényegében egy megállíthatatlan láncreakció.

 


A lítiumion-akkumulátorok tüzének főbb lépései

a) Az akkumulátor károsodása

Az akkumulátor alapvetően háromféleképpen károsodhat:

  • hősokk külső vagy belső forrásból (a külső hőforrás lényegében bármi lehet, a belső hőforrás általában töltési problémák miatti túlhevülést jelent),
  • elektromos károsodás (túltöltés, rövidzárlat),
  • mechanikai sérülés (például az akku burkolatára mért ütés).

b) Gázképződés

Az akkumulátor belsejében a károsodás következtében gázképződés kezdődik, ezzel pedig nő a burkolaton belüli nyomás, ami végső soron a burkolat repedéséhez vezet. Ez akár 20-30 percig is eltarthat!

c) Füstképződés

A következő lépcső a rövidzárlat, amellyel elindul a tulajdonképpeni hőmegfutás (thermal runaway) – hiszen ilyenkor az akku hőmérséklete 300 °C-ra is emelkedhet –, ennek az első lépcsője a füstképződés.

d) Tűz

A hőmegfutás beavatkozás nélkül mindig lángképződéshez vezet, de változó, hogy mennyi idő telik el a folyamat elindulása és az első lángok megjelenése között. A különféle mérgező és robbanékony gázok képződése miatt ebben a fázisban a veszély már igen komolynak mondható.


 

2. Szállítási kockázatok

  • Zárt terek és szűk parkolás: A hajók járműfedélzetei zárt terek, gyakran korlátozott szellőzéssel. Egy kigyulladt elektromos autó gyorsan eléri a környező járműveket, és láncreakció indulhat el.
  • Detekció és hozzáférés nehézségei: A fedélzeten történő tűz érzékelése nehézkes lehet, különösen akkor, ha a tűz lassan indul és kezdetben nem érzékelhető intenzív füsttel.

 

3. Az elektromos autók oltásának nehézségei

Az elektromos járművek tüzének oltása jelentősen különbözik a hagyományos gépjárműtüzek kezelésétől. A lítium-ion akkumulátorok égése sajátos, többlépcsős folyamat, melynek során a hagyományos oltóanyagok hatékonysága korlátozott.

  • Víz alkalmazása: mennyiségi és logisztikai kihívások. Bár a víz a legelterjedtebb és leghatékonyabb hűtőközeg, egy EV-tűz oltásához több ezer liter vízre lehet szükség. A tengeren, egy hajó fedélzetén azonban a korlátolt vízellátás, a tűzoltó rendszer kapacitása és a zárt térbeli viszonyok erősen korlátozzák a hűtés hatékonyságát.
  • Ismételt gyulladás. Még sikeres oltás után is fennáll az újragyulladás veszélye. A cellák mélyében rejtve maradó hő vagy sérülés miatt az akkumulátor órákkal vagy napokkal később is ismét lángra lobbanhat.
  • Az égés során felszabaduló veszélyes anyagok. Az elektromos autók égése során nemcsak a hő és a láng jelent veszélyt, hanem az égés során keletkező toxikus és korrozív gázok is, amelyek komoly egészségügyi kockázatot jelentenek a hajó személyzetére és a beavatkozó egységekre.

 

4. Veszélyes égéstermékek

Az akkumulátorok égése során többféle veszélyes gáz szabadul fel:

  • Hidrogén-fluorid (HF): Erősen mérgező, már kis koncentrációban is súlyos légúti irritációt, hosszabb expozíció esetén pedig tüdőödémát okozhat.
  • Kén-dioxid (SO₂) és egyéb szulfidok: Szintén toxikusak, különösen zárt térben.
  • Szén-monoxid (CO) és szén-dioxid (CO₂): Az oxigén kiszorításán keresztül fulladást okozhatnak.
  • Foszfor-oxidok és szerves oldószergőzök: Ezek az anyagok különösen veszélyesek a légzőrendszerre és korrozív hatásuk révén a hajó belső rendszereit is károsíthatják.

Amennyiben a hajón keletkező tűz oltása során az akkumulátorok tartalma a vízbe kerül, a lítium és egyéb nehézfémek toxikus szennyezést okozhatnak a tengeri ökoszisztémában. Ez különösen érzékeny terület, hiszen egy járműszállító hajó több száz tonna összesített akkumulátorkapacitást hordozhat.

 

Intézkedések, amelyek segíthet(né)nek

A fentiekből adódóan értelemszerűen van néhány intézkedés, amely megtehető lenne – csakhogy a tengeri szállítás során nem mindegyik megoldás olyan, amely elég költséghatékony ahhoz, hogy a szállítmányozó cégek fontolóra vegyék őket.

  • Elkülönített tárolás: Az elektromos járművek fizikai elkülönítése a hagyományos járművektől, lehetőség szerint kisebb csoportokban. (Speciális oltóeszközök nélkül ez a megoldás nem sokat ér.)
  • Fokozott érzékelés: hőkamerás, adott esetben MI-vel megtámogatott megfigyelőrendszer telepítése a korai észlelés miatt. Mi is írtunk már a Honeywell Li-Ion Tamer fantázianevű eszközéről, amely a kiszabaduló gáz korai felismerésére és jelzésére szolgál. Ez a fajta érzékelés még a füst képződése előtt jelezni képes a meghibásodott akkumulátor cellák okozta veszélyt.
  • Speciális oltóeszközök: lítiumion-akkuk tüzének oltására alkalmas rendszer telepítése.
  • Tűzoltási protokollok frissítése: A hajók személyzetét kifejezetten EV-tűzoltási ismeretekre kell kiképezni, beleértve a gázmaszkok és védőruházat szakszerű használatát.

 

Speciális oltórendszerek: lépések a jó irányba

Habár a jelen helyzethez kevéssé kapcsolódik, ettől függetlenül örvendetes, hogy a speciális oltórendszerekkel kapcsolatban már történtek előrelépések. Egy 2022-es hír alapján a világ legnagyobb tengeri szállítmányozó cége, a Maersk az összes (!) hajójára telepíteni fogja a Viking Hydropen nevű fedélzeti konténeroltó rendszerét.

Maga a rendszer az akkumulátorok oltására is használt oltólándzsa elvét követi (többé-kevésbé): a konténer oldalára szerelhető rendszer a normál, hajófedélzeten elérhető víznyomást használja a konténer falának átvágására, majd azt vízzel elárasztva helyben kezeli az égő árut. Ráadásul egy speciális adapterrel szén-dioxid-oltóval is felszerelhető az eszköz.

A konténeres oltás persze a jelen esetben nem segített volna, hiszen a Midas ro-ro hajó; úgy tűnik azonban, mivel a lítiumion-akkumulátorok mindenütt jelen vannak, előbb vagy utóbb a szállítmányozó cégeknek is lépniük kell ez ügyben.

Vissza

Ezt a hírt eddig 118 látogató olvasta.


Kapcsolódó információk: