Híreink

A tűzoltóságok új kategóriába sorolása és hatásai

2007. május 29.

Eredetileg a tűzoltóságok kategóriába sorolásáról számos bizottsági értekezlet zajlott. Ezek az elmúlt időszakban nyilvánosságot kaptak. A finiséhez érkezett munkát az elmúlt héten ismertették a hivatásos és önkéntes tűzoltó parancsnokokkal. Mi változott és mi változik?


Új kategóriák
 
A hivatásos tűzoltók létszámfejlesztéséről és a területek besorolása alapján a tűzoltóságok kategóriába sorolásáról legutóbb 2007. január 26-án az OKF tanácstermében tartottak tájékoztatót. Mindez összekapcsolódott a készenléti szolgálatot ellátó tűzoltók heti munkaidőkeretének csökkentésével.
Ismeretes, hogya települések – területek – tűzoltóságok kategória besorolásánál figyelembe próbálták venni a gazdasági társadalmi változásokat, valamint beavatkozásokban bekövetkezett elmozdulásokat, és a köztestületi tűzoltóságok megalakulásának következményeit.
 
A munka során első lépésben
o         Település veszélyeztetettségének besorolása, majd a
o         Működési terület veszélyeztetettségi besorolása, és azt követően a
o         Tűzoltóságok kategóriáinak megállapítása történt meg.
Ismert az a vita, amely a települések besorolásának veszélyességi tényezői körül zajlott. Ezzel kapcsolatban döntés született, hogy csak olyan paraméterek alkalmazhatók, melyek mindenhol egzakt módon meghatározhatók (lakosságszám, terület nagysága), illetve korrekciós tényezők alkalmazására is sor került (ipar, idegenforgalom).
Ezek után a kapott pontszámok alapján került sor a működési területek besorolására.
Végső soron az ÖT és HÖT parancsnokok többségében szakmailag elfogadták az ország mentő-tűzvédelmi lefedettségének felülvizsgálatának szükségességét. Természetesen a kedvezőtlenebben érintettek szóvá tették kifogásaikat.
 
A változások lényegében kizárólag a hivatásos tűzoltóságokat érintik és döntő többségében pozitív módon. Azok a kezdeti elgondolások, amelyek szerint az ország mentő tűzvédelmének egészére kiterjedően elemezzék a helyzetet, megmaradtak a települések és a területek besorolásának szintjén.
 
Alap és kiegészítő védelem
 
A kezdeteknél megfogalmazott alapelv az alapvédelem és a kiegészítő védelem elválasztása.
  • Az alapvédelmet a gépjárműfecskendők, a vízszállítók és a gyorsbeavatkozók alkotják.
  • A kiegészítő védelmet a magasból mentő, a hab, a por, a műszaki, a k-teher, az erdőtüzes, a daru, a bázis különleges szerek, valamint az egyedi járművek alkotják.
 
 
Az új szervezési kategóriák 
 
A területek besorolása alapján lényegében 8 tűzoltósági szervezési kategóriát állapítottak meg - Budapest változatlanul hagyása mellett - vidéken.
 
Minden kategóriára érvényes a parancsnok rugalmasabb létszámkezelési és szerkiválasztási lehetősége és felelőssége. Ennek keretében a parancsnok saját hatáskörében a vízszállító helyett a tartalék gépjárműfecskendőt is vonultathatja.
 
 
 
 
I-II-es kategória:
 
Gyakorlatilag az Önkéntes tűzoltóságok között meglévő nagyságrendi különbségeket figyelembe véve két kategória kialakítására került sor.
 
Az elképzelés szerint 1 db gépjárműfecskendő 6 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel áll készenlétben. Segítségnyújtásra pedig 1 db gépjárműfecskendőt 5 fővel köteles biztosítani. Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 1 fővel 2 fősre növelt vízszállítóval, vagy gyorsbeavatkozóval kell biztosítani.
 
Az önkéntes tűzoltóságokra jelenleg érvényes előírások 4 fős gépjárműfecskendő készenlétben tartása a követelmény. A működési területen kívüli vonulás pedig választható, így a követelmény tulajdonképpen a hivatásos tűzoltóságokra illene, de a hivatásos tűzoltóságok függetlenül az összesített pontszámuktól a III-as kategóriától indulnak.
 
III-as kategória:
 
Készenlétben tartandó: 1 db gépjárműfecskendő 6 fővel és 1 db vízszállító 2 fővel. Segítségnyújtásra 1 db gépjárműfecskendőt 6 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor a 2 fős vízszállítóval, vagy gyorsbeavatkozóval kell biztosítania.
 
IV-es kategória:
 
Készenlétben tartandó: 2 db gépjárműfecskendő 6 + 3 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel. Segítségnyújtásra 2 db gépjárműfecskendőt 5 + 3 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 1 fővel 2 fősre növelt vízszállítóval, vagy gyorsbeavatkozóval kell biztosítania.
 
V-ös kategória:
 
Készenlétben tartandó: 2 db gépjárműfecskendő 6 + 5 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel. Segítségnyújtásra 2 db gépjárműfecskendőt 6 + 4 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 1 fővel 2 fősre növelt vízszállítóval, vagy gyorsbeavatkozóval kell biztosítani.
 
VI-os kategória:
 
Készenlétben tartandó: 3 db gépjárműfecskendő 6 + 4 + 4 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel. Segítségnyújtásra 2 db gépjárműfecskendőt 6 + 4 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 4 fős gépjárműfecskendővel, valamint vízszállítóval, vagy gyorsbeavatkozóval kell biztosítani.
 
VII-es kategória:
 
Készenlétben tartandó: 3 db gépjárműfecskendő 6 + 6 + 5 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel.
Segítségnyújtásra 2 db gépjárműfecskendőt 6 + 6 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 5 fős gépjárműfecskendővel, valamint vízszállítóval, gyorsbeavatkozóval kell biztosítani.
 
VII-es kiemelt kategória:
 
Készenlétben tartandó: 3 db gépjárműfecskendő 6 + 6 + 6 fővel és 1 db vízszállító 1 fővel. Segítségnyújtásra 2 db gépjárműfecskendőt 6 + 6 fővel köteles biztosítani.
Az elsődleges működési terület védelmét segítségnyújtáskor az otthonmaradó 6 fős gépjárműfecskendővel, valamint vízszállítóval, gyorsbeavatkozóval kell biztosítani.
 
 
Kiegészítő védelem
 
A kiegészítő védelmet jelentő különleges szerek készenlétben tartásának tervezett szabályai:
·        vízszállító 1 fő (III-nál 2 fő),
·        gyorsbeavatkozó 1 fő,
·        magasból mentő 1 fő, megyeszékhelyen 2, vagy kettőnél 2 + 1 fő,
·        Erdő, K-teher, por, hab, egyedi szerek párhuzamosítva (minden 3. után plusz 1 fő).
·        Mentőbázis 2 db konténerszállító 2 + 1 fővel.
Az persze vitatható, hogy miért a megyeszékhelyhez és miért nem a középmagas – magas épületek számához kötjük a létszámot a magasból mentőn.
 
Változások a besorolásban
 
II-ből I-es
 
I-ből II-es
 Balatonfűzfő (Veszprém megye)
többlet
 Mezőkovácsháza (Békés megye)
 Komárom (Komárom-Esztergom megye)
többlet
 Mohács (Baranya megye)
 Karcag (Jász-Nagykun-Szolnok megye)
tartalék
 Szeghalom (Békés megye)
 Szentendre (Pest megye)
tartalék
 Siklós (Baranya megye)
 Lenti (Zala megye)
víz
 Berettyóújfalu (Hajdú-Bihar megye)
 Szentes (Csongrád megye)
többlet
 Nagykáta (Pest megye)
 Pétfürdő (Veszprém megye)
tartalék
 Ajka (Veszprém megye)
 Komló (Baranya megye)
víz
 Püspökladány (Hajdú-Bihar megye)
 Marcali (Somogy megye)
többlet
 Encs (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)
 
 
 Szigetvár (Baranya megye)
III-ból II-es
 
II-ből III-as
Nincs változás
 
 Baja (Bács-Kiskun megye)
 
 
 Pápa (Veszprém megye)
 
 
 Kazincbarcika (Borsod-Abaúj-Zemplén megye)
 
 
 Monor (Pest megye)
 
 
Szigetszentmiklós (Pest megye)
 
 
Balassagyarmat (Nógrád megye)
IV-ből III-es
 
III-ból IV-es
 Veszprém (Veszprém megye)
Szombathely (Vas megye)
 
 
 Nagykanizsa (Zala megye)
 
 
 Kaposvár (Somogy megye)
 
 
 Békéscsaba (Békés megye)
V-ből IV-es
 
IV-ből V-ös
 Tatabánya (Komárom-Esztergom megye)
Nincs változás
 Kecskemét (Bács-Kiskun megye)
 
 
12 lefelé
 
20 felfelé
 
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a korábban a teljes országot lefedő hivatásos tűzoltósági struktúrát a változások figyelembevételével, immár az önkéntes tűzoltóságok által lefedett részek nélkül újra osztották. Ennek következménye a csökkenés lényegesen kevesebb – mindössze 12 hivatásos egységet érint, míg a növekedés 20 tűzoltóságot.
Megtévesztő lehet a kategóriák jelölése, ugyanis itt még a régi 5 kategóriás rendszer alapján jelölték a tűzoltóságokat.
Az új szerint értelemszerűen:
II-es ből I-es = III-as                              I-esből II-es = IV-es
III-asból II-es = IV-es                            II-esből III-as = V-ös
IV-esből III-as = Vös                             III-asból IV-es = VI-os
V-ösből IV-es = VI-os                           IV-esből V-ös = VII-es
 
Az eredményekről
 
Ezzel a szolgálatszervezéssel lényegesen javult a hivatásos tűzoltóságok létszám ellátottsága. Csökkent az egy gépjárműfecskendővel készenlétet ellátó tűzoltóságok száma, azzal hogy segítségnyújtáskor a tartalék szer készenlétbe állítható 2 fővel.
 
 
A beavatkozó egységek döntő többségében 6 fősek lesznek, de a legkisebbek is 3 fővel vonulnak. (Ezek az un. félrajok.) A vízszállító, gyorsbeavatkozó helyett beállítható a tartalék fecskendő 2 fővel.
 
Fontos szempont volt, hogy a saját működési terület települései védelmére maradjon mindenkor jármű a laktanyában. Ez a tartalék szer beállíthatóságával megvalósult.
 
A szervezést alapvetően befolyásolta a 48 órás heti munkaidőalap. Ezért a létszámnál 54%-os tartalékkal számoltak. Ezzel a szervezési móddal további létszámfejlesztési igényekkel számolhatunk.
 
A nagy működési területtel rendelkező hivatásos tűzoltóságok kategória növelésével (újabb gépjárműfecskendő készenlétbe állításával) a terület és ezzel az ország tűzvédelmi lefedettsége nem javult, azaz nem csökkent a beavatkozásig eltelt idő. „Ennek orvoslására a Bizottság szorgalmazza, hogy a HÖT működési területén már működő tűzoltó egyesületekre támaszkodva, vagy önkéntes tűzoltók bevonásával az adott HÖT kihelyezett őrsöt hozzon létre. Ez lehet a záloga annak, hogy a HÖT-ök elsődleges működési körzetei stabilak maradhatnak.”
 
További megoldandó feladat, hogy a heti 54 óráról heti 48 órára történő átálláshoz szükséges létszámtöbblet illetve a kategóriaemelkedésből adódó létszámnövekedések esetleges elhelyezési gondokat okozhatnak helyenként. Az ehhez kapcsolódó elhelyezési (öltöző és háló, egyéb szociális helyiség) körletek kialakítását az érintett HÖT-knek saját forrásból kell biztosítani.
 
A kategóriaemelkedésből adódó többleteszközök nem járnak soron kívüli technikai fejlesztési igénnyel, mert az újonnan készenlétbe állított fecskendők elsősorban tartalék gépjárművek terhére állíthatóak készenlétbe.
 

Vissza

Ezt a hírt eddig 4538 látogató olvasta.


Kapcsolódó információk: